„A Szellemnek gyümölcse:
szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség (kedvesség), jóság, hűség, szelídség,
önuralom. Az ilyenek ellen nincs törvény”
(Gal 5,22-23).
Üdvösségünk egyedüli biztosítéka, amit kétezer éve Krisztus tett értünk a
kereszten. Amint Péter fogalmazott: „Sőt inkább
az Úr Jézus Krisztus kegyelme által hisszük, hogy megtartatunk, miképpen
azok is” (Csel 15,11). „Mert
kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten
ajándéka ez; nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék” (Ef
2,8-9).
Az
üdvösség ígéretét Jézus által elnyert keresztény nem élhet anélkül, hogy a
Szellem gyümölcse meg ne teremjen benne:
"Vagy legyetek jó fák, és teremjetek jó gyümölcsöt, vagy legyetek romlott
fák, és teremjetek romlott gyümölcsöt; mert gyümölcséről ismerik meg a fát."
(Mt 12,33) - ami nap mint nap azt mutatja be az életünkben, amit Krisztus
értünk tett. Hirdethetünk minden szent igazságot, de csak az
életünkben megmutatkozó gyümölcsök képesek bebizonyítani, hogy
Krisztusban vagyunk.
Mi a Szellem gyümölcse?
Gyümölcsöt csinálni nem lehet, a gyümölcs terem. És minden
fán pontosan olyan gyümölcs terem, amilyen az a fa. Ezért hangsúlyozza
nekünk Isten igéje, hogy a mi Istentől elidegenedett, megromlott
természetünk nem tud olyan gyümölcsöket teremni, amik Isten minősítése
szerint is jók lennének.
Sajnos igaz az a diagnózis, amit a mindenható Isten az
özönvíz előtt a tőle elszakadt emberiségről mondott:
„az ember szívének minden gondolata szüntelen
csak gonosz.” Lehet ezt kimagyarázni, ez ellen védekezni,
hosszú védőbeszédet is tartani, vagy az ellenkezőjét állítani, sajnos az
élet azt mutatja, hogy ez történt, ilyenek vagyunk.
Istentől elvadult természetünk csak vad gyümölcsöket tud
teremni. Ezeket a vad gyümölcsöket is felsorolja a Biblia itt, közvetlenül
a szellem gyümölcse előtt. Így olvassuk ezt:
„A test cselekedetei ezek: házasságtörés,
paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás,
ellenségeskedés, viszálykodás, féltékenység, harag, önzés, széthúzás,
pártoskodás, irigység, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez
hasonlóak. Ezekről mondom nektek, hogy akik ilyeneket cselekszenek, nem
öröklik Isten országát.” Isten országát csak azok öröklik, akik
a szellem gyümölcsét termik. Ezért mondta Jézus, mivel ennyire megromlott
a természetünk, hogy szükséges újjászületnetek (Nikodémus). Még neki is, még az erkölcsös
embereknek is, még a jó embereknek is szükséges újonnan születniük Jézus
szerint, mert másképp nem tudják a Szellem gyümölcsét teremni.
A Szellem gyümölcsét nem lehet sem neveléssel, sem
tanítással, sem jutalmazással, sem fenyítéssel kicsikarni belőlünk. Mert
amit a Szellem gyümölcseként jelöl meg a Szentírás, azok nem nemes emberi
tulajdonságok, hanem krisztusi tulajdonságok. Krisztusi tulajdonságokat
csak Krisztus maga tud felmutatni. Ezért írja Pál apostol az Efézusi levélben, hogy
„hatalmasan erősödjék meg bennetek a belső
ember az Isten Szelleme által, hogy Krisztus lakjék a szívetekben a hit
által, a szeretetben meggyökerezve és megalapozva, hogy így képesek
legyetek...” és jön egy felsorolás, hogy mi-mindenre. Krisztus
lakjék a szívetekben hit által, és ebben a belső emberben hatalmasan
erősödjetek meg.
Sok emberrel találkozom, akik eljutnak oda, hogy felismerik
életük erőtlenségeit, sok helyzetben a tehetetlenségüket, és vágyakoznak
valami több, valami jó után. Sokan elhiszik, hogy önmagukon tudnak
segíteni. Különböző technikákkal, tréningekkel próbálkoznak, de
mindenkinek rá kell jönnie, hogy a természetünket épp úgy nem tudjuk
megváltoztatni, mint ahogy a próféta által mondta Isten: ha a párduc meg
tud szabadulni a foltjaitól, akkor ti is meg tudjátok változtatni a
lelkületeteket, a gondolkozásotokat. Nem tudjuk megváltoztatni. Ezért jött Jézus, hogy Ő adjon
nekünk új természetet, mégpedig a saját természetét. És aki odáig eljut,
hogy nem tudok alapvetően segíteni magamon, de engedem, hogy az Úr Jézus
segítsen, behívom Őt az életembe, és azt mondom: mostantól kezdve te
parancsolj, Uram, én pedig neked akarok engedelmeskedni, az ilyen ember
kapja Isten Szentszellemét, kapja ezt az új természetet, és elkezdi
teremni a Szellem gyümölcsét.
Érdekes, hogy egyes számban említi a Szentírás: ez a
Szellem gyümölcse, nem gyümölcsei. De akkor miért sorol fel kilencet?
Azért, mert ez olyan, mint egy szőlőfürtön kilenc szem. Egy fürt egy
gyümölcs, csak több szem van rajta.
Felismerhető a te életedben a Szellem gyümölcse? Amikor
jönnek mások gyümölcsöt szedni, mert ezekre van szüksége mindenkinek, és
ha van hiánycikk ezen a világon, akkor a Szellem gyümölcse. Erre vágynak a
családunk tagjai, a munkatársak, mindenki, akkor lehet-e szedni az életed
fájáról ilyen szeretetet, ilyen örömöt, ilyen békességet, ilyen jóságot,
szívességet és a többit? Ezek nem velünk született tulajdonságok.
Még csak nem is velünk született tulajdonságok javított változatai.
Végképp nem arról van szó, hogy nagy önfegyelemmel egy ideig megpróbáljuk
leplezni vagy fékezni a magunk hibáit és rossz tulajdonságait. Itt arról
van szó, hogy a teremtő Szentszellem valami újat teremt a hívő életébe. Ez
a Szellem gyümölcse.
Hadd kérdezzem: jó neked az,
ahogy most élsz? Kiváló, első osztályú? Így kell csinálni? Vagy már le is
mondtatok arról, hogy jobban lehet, sokkal jobban lehet? Sőt, egész
másként lehet? Akiben Isten Szentszelleme lakik, az egész másként
viszonyul: a közvetlen hozzátartozóihoz, az alkalmi ismerőseihez, az
ellenségeihez.
SZERETET.
az olyan
értékes, hogy az mindig jelen akar lenni. Istennek legmélyebb vágya oda
irányul, hogy gyermekeit az Ő közösségébe vonja, hogy őket az Ő Fiával
teljes közösségben lássa, és a Krisztusban teljesen a jelenlétében bírja
őket, ahogy Maga a Krisztus is Isten jelenlétében van.
Nem
létezhet élet Isten (szeretet) nélkül. Aki arra vágyik, hogy isteni szeretet töltse be és
hassa át a tetteit, ezt egyedül Istentől várhatja. Nincs más forrás.
Honnan is kaphatnánk szeretetet, ha nem odafentről? Képesek volnának a
pusztán fehérjéből, szénből, vízből vagy csak atomokból és molekulákból
álló lények a szeretet kifejezésére? Hogyan szerethetnének ezek az
alkotóelemek, bármilyen pontossággal is legyenek összeszerkesztve?
Akármilyen nagy mester is egy festő, veheti a lehető legtökéletesebb
festéket és vásznat, az ember által festett virág nem kelhet életre, nem
mehet végbe benne fotoszintézis, nem hozhat magot. A szén, a víz és a
fehérje önmagában és önmagától nem kelhet életre, és egyáltalán nem képes
a szeretetre. A szeretet csak olyan forrásból származhat, amely önmagában
és önmagától ismeri a szeretetet, és tovább is tudja azt adni.
Természetesen Isten ez a forrás (lásd: 1Jn 4,8).
Egy
lényeges kérdésre azonban meg kell találnunk a választ: Mit értünk
„szeretet” alatt? A szót már olyan széles körben használjuk, annyira
elcsépeltté vált, hogy számos dologra és érzésre is utalunk vele, amely
nem írható le a kifejezéssel. A Szentírásban azonban találunk olyan
verseket, amelyek segítenek megérteni a szeretetnek mint a Szellem
gyümölcsének bibliai jelentését.
Olvassuk
el Jn 3,16; 15,13 és 1Jn 3,16 verseit! Mi az a fontos tényező, amely segít
megismerni a szeretet természetét olyan értelemben, ahogy a Szentírás
használja? Hogyan világít rá ez a gondolat arra, hogy a Szentszellemtől
származik „az Istennek szeretete”, amely kitöltetett a szívünkbe (Róm 5,5)? Itt arra a szeretetre gondoljunk, amiről a Róma 5,5-ben Pál
ír. „Az Isten szeretete kitöltetett a mi
szívünkbe a Szentszellem által, aki adatott nekünk.” Az
újjászületett ember kapta Isten Szentszellemét, és az ilyen emberbe
mintegy kitöltetik az üres vagy önszeretettel, személyválogató szeretettel
teli szívébe az Isten szeretete. És csak ez a szeretet képes arra, hogy
például az ellenségeit is szeresse.
ÖRÖM ÉS
BÉKESSÉG
Könnyű
félreérteni azt a gondolatot, hogy az öröm és a békesség a Szentszellem
gyümölcse. Világunk bűnös, mi is bűnös emberek vagyunk,
mindannyian szenvedünk a bűn következményei - betegség,
veszteség, elválás, félelem, aggodalom, bizonytalanság - miatt, és még
folytathatnánk a sort. A keresztények sem mentesülnek a fájdalmas
küzdelmektől, amelyek a bűnös világban gyötrik az embereket. Jézus
szenvedett, és mi is szenvedünk. Mivel azonban keresztények vagyunk,
velünk valaminek mégis másként kell lennie. Sokan úgy gondolják, hogy a
fájdalmat és a szenvedést a természet céltalan, vak erői okozzák, esetleg
balszerencse, netalán gonosz szellemek haragja. Nekünk azonban napról
napra abban a tudatban kell élnünk, hogy élő Istent szolgálunk, aki
szeretetben is gazdag. Jól ismeri a helyzetünket, szeret, törődik velünk,
számon tartja gondjainkat. Földi élete idején Őt sem kerülte el a baj (Ézs
53,3; Mk 15,15; Jn 11,35; Zsid 4,15; 1Pt 4,1).
De ne
feledjük, az öröm és békesség mint a Szellem gyümölcse nem azt jelenti,
hogy állandóan boldogságot érzünk. Az ad örömet és békét - még
akkor is, ha éppen nem érzünk boldogságot, vagy ha a körülményeink nem
mondhatóak rózsásnak -, hogy tudjuk: Isten mellettünk áll, és ígéri,
történjék bármi, semmiképp nem hagy el.
Mit mondhatunk a következő szövegek alapján, miért legyen
mindig öröm és béke - ha nem is mindig boldogság - a keresztény életében,
függetlenül az adott körülményektől? Mt 6,31-32; Róm 8,28; Fil 4,11-13;
1Jn 4,8; Az az öröm, amit itt említ, az, amire Jézus utalt:
„Az én örömömet adom nektek (mondta a benne hívőknek), hogy a ti örömötök
teljes legyen.” Nem alkalmi kis örömöcskéket ígér, amikről Tóth
Árpád írja: az öröm illan. Ez nem illan. Ez az öröm betölti a hívő szívét
akkor is, ha például gyászol és a zsebkendője után nyúl és törölgeti a
könnyeit. Ez az öröm nem illan el a legnagyobb nyomorúság közepette sem.
Sőt, azt mondja Jézus: azért adom, hogy a ti örömötök teljes legyen, hogy
még ki is csordul. Még másnak is jut belőle.
BÉKETŰRÉS, BÉKESSÉG
Eredeti
jelentése: „türelem”, „kitartás”, „állhatatosság”, „szilárdság” és
„késedelem a bosszúállásra”.
Milyen
értelemben tekinthetjük a „béketűrést” olyan tulajdonságnak, amiben isteni
jellemvonás tükröződik? Avagy megveted az ő
jóságának, elnézésének és hosszútűrésének gazdagságát, nem tudván, hogy az
Istennek jósága téged megtérésre indít? Róm 2,4
Mit
tudhatunk meg a következő példák által Isten „hosszútűréséről”? A
béketűrés azt jelenti, hogy elviselünk valamit, sőt sok mindent, méghozzá
anélkül, hogy szóval vagy tettel igyekeznénk elégtételt venni magunknak.
Béketűrésünk,
legalábbis részben, abból ered, hogy tudjuk, milyen türelmes velünk
az Isten. Mi lenne, ha Ő is úgy bánna az emberekkel, mint ahogy gyakran
egymással bánunk? Szerencsére Isten nem így viszonyul hozzánk. Hibáink
ellenére türelmes, ezért legyünk mi is türelmesek másokkal! Ha a tükörbe
nézve valós színben látjuk magunkat, és tudjuk, hogy Isten szeret és
elvisel annak ellenére, amit a tükörben látunk, akkor talán bennünk is
jobban megmutatkozik a béketűrés gyümölcse.
Mennyire voltunk béketűrők mostanában, amikor dühített
valaki, akit „nehéz szeretni”? Milyen változás kell ahhoz, hogy úgy
tudjunk másokkal bánni, ahogy Krisztus bánik velünk? Ez a békesség,
amiről itt szó van, az, amit Jézus kínál az övéinek. Azt mondja:
„Az én békességemet adom nektek. Nem úgy adom
nektek, mint a világ adja.” Ez az a békesség, amiről Reményik
Sándor azt írja: lehet, hogy valakinek nyugalma nincs, de békessége van. A
körülményei miatt éppen nincs nyugalma, de a békesség akkor is megmarad a
szívében, ha az ez a békesség.
SZÍVESSÉG, JÓSÁG
Mit
jelent a „szívesség” és a „jóság”? Milyen az az ember, akiben megvan a
Szellemnek ez a két gyümölcse? Az is érdekes (ha eddig még nem figyeltünk
volna fel rá), hogy a Szellem gyümölcse mind Jézus jellemének bizonyos
vonásait tükrözik. Tekintsük át újra, amit eddig a Szellem gyümölcséről
elmondtunk: az adott tulajdonságok minden esetben megtalálhatóak Jézusban.
Amikor tehát Krisztusra nézünk, a szívesség és jóság lehető legnagyszerűbb
példáját láthatjuk, hiszen tökéletesen megmutatkoznak ezek a tulajdonságok
Jézusban. Így tehát minél inkább megteremjük a Szellem
gyümölcsét, annál inkább hasonlítunk Jézusra.
Abban is láthatjuk jóságát, hogy mások javát kereste, ezért
megtagadta az ételt önmagától. Vagy amikor a szamaritánus asszonnyal
beszélgetett (Jn 4,5-42), majd pedig a házasságtörő asszony esete (Jn
8,3-11) is példázza: a szelídséghez hozzátartozik, hogy udvariasan,
tisztelettel bánunk az emberekkel, még akkor is, ha helytelenül
cselekedtek. Gondoljunk újból a kiválasztott történetekre! Mit mondhatunk
ezekből kiindulva, min kellene változtatni az életünkben? A szívesség több
mint a kötelesség teljesítése. A szívesség a szeretetnek az egyik válfaja,
amikor a kötelességteljesítésben a szíve is benne van valakinek, mégpedig
az új szíve, amit a Szentszellem teremtett. A jóság azért különös, mert
Jézus azt mondta a gazdag ifjúnak: senki sem jó, csak egy, az Isten. De ez
mutatja, hogy az újjászületett emberben isteni tulajdonságok jelennek meg,
és ezért merte leírni Péter apostol levele elején, hogy isteni természet
részeseivé lettetek a Szentszellem munkája nyomán az újjászületésében.
Jóság,
ez Isten
Szelleme által ajándékozott és megvalósított szívbeli beállítottság. Ez
olyan szembetűnő vonása az Isten magatartásának az emberrel szemben, hogy
Pál a Róm 2,4-ben az Ő jóságának „gazdagságáról” beszél. „És ami az
Istennek jóságát a legjobban dicséri, azt pedig az Úr maga mondja a Luk
6,35-ben „Mert Ő jótevő a
háládatlanokkal és gonoszokkal szemben”.
A HIT,
HŰSÉG
Olvassuk
el Ef 2,8-at! Honnan származik a hit e szöveg szerint? A „hitnek” és
„bizalomnak” fordított szavak ugyanabból a görög szóból erednek. Érthető
is, hiszen először hinni kell valamiben, hogy bízni is tudjunk benne.
Lehetséges sok pénzt keresni olyan munkával is, amit ki nem állhatunk,
vagy meggyógyíthat olyan orvos is, akiben nem bízunk, de nem hihetünk
olyan istenben, akiben nem bízunk. A hit és a bizalom egymástól
elválaszthatatlan.
A hit ajándék és a Szellem
gyümölcse, de nem
természetfölötti módon ruházza ránk Isten, miközben mi vidáman éljük az
életünket. Csak úgy tarthatjuk meg, ha naponta erősítjük Isten iránti
szeretetből, és azért, mert tudjuk, mit tett értünk az Úr. Ha nem
ápoljuk, tápláljuk, védjük és erősítjük hitünket, puszta elgondolássá
silányul, ami végül még hitetlenségbe is fordulhat.
„Vigyázzatok
atyámfiai, hogy valaha ne legyen bármelyikőtöknek hitetlen gonosz szíve,
hogy az élő Istentől elszakadjon” (Zsid 3,12). Mitől erősödik,
és mitől gyengül a hitünk? Gondolkozzunk el azon, hogy a válaszunkból mi
következik!
szelídség és aZ ÖNURALOM
A szelídségéről ismert emberről Krisztus azt mondja, hogy
meg lehet bízni
benne. Fegyelmezzük és tartsuk kordában értelmi képességeinket. Mindenki
képes lehet az önuralomra. Úgy tehetünk szert rá, hogy akaratunkat
fenntartás nélkül Isten oldalára állítjuk, Isten akaratát saját
akaratunknak tekintve.
Szelídség, nem azt
jelenti, hogy mindenre hallgatunk, különösen nem azt, ha valami gonoszról
van szó. A bűnt nem szabad takargatni, hanem nevén kell nevezni. De a
szelídség inkább elszenvedi az igazságtalanságot, minthogy igaztalanságot
cselekedjen.
Beteljesedett az, amit Jézus ígért, de nem egészen értették
az ígéret tartalmát, amikor elhangzott. Azt mondta nekik: kaptok erőt,
amikor a Szentszellem eljön reátok, és tanúim lesztek. Átélték azt, amivel
Pál apostol az ifjú Timótheust bátorította, hogy nem a félelem szellemét
adta nekünk az Isten, hanem a szeretetnek, az erőnek és a józanságnak a
szellemét. Senki nem látta, hogyan töltetett ki a Szentszellem, de az
erejét, a munkáját, a hatását kétségbevonhatatlanul tapasztalták magukon
meg egymáson. Mint ahogy senki nem látja, hogyan terjed az elektromosság a
vezetékben, de az erejét, a hatását, a munkáját kétségbevonhatatlanul
lehet mérni.
A Szentszellem jelenlétét ma is ugyanígy tapasztalhatjuk
meg. Aki kapja Isten Szellemét, annak az életében Jézusra jellemző
tulajdonságok jelennek meg, elkezd előbb-utóbb szolgálni Jézusnak és
hasznos lesz másoknak. Azt az előbbit, hogy jézusi tulajdonságok jelennek
meg rajta, a Szentírás a Szellem gyümölcsének nevezi.
B.A.
|