Kismaros

(2007)

Utolsó napok jellemzői

A jövő iránti érdeklődés, az idők jeleinek megértése fontos feltétele annak, hogy a hívők sikerrel fussák meg pályájukat: jó időben, jó helyen éppen a megfelelő dolgot tegyék, a változások nyertesei legyenek. A történelem ura maga Isten. Ő szabta meg a korszakokat, időket, ezért a jövőt is csak a kijelentéseiből lehet megismerni. A Szentírás bővelkedik a jövőre vonatkozó próféciákban, így a jövőkutatás legfontosabb kézikönyve. Ebben segíti a hívőket a Szent Szellem is, aki „a bekövetkezendőket (a jövőbeli dolgokat) megjelenti néktek” (Jn 16,13). Sok keresztény viszont a Szent Szellemet maximum a házastársa és a munkája megválasztásának és egyéb személyes – főként anyagi – természetű ügyeinek körében kérdezi (ha teszi ezt egyáltalán), és nem próbálkozik az idők értelmezésével. Az ilyen földilét-központú, mondhatni materialista életszemlélet azzal fenyeget, hogy az ember észrevétlenül kisodródik Isten tervéből, zsákutcában találja magát, amikor éppen váltani kellene. Jézus figyelmeztet, hogy visszajövetele idejét is ilyen gyakorlati materializmus fogja jellemezni sokak részéről: „Mert amiképpen az özönvíz előtt való napokban ettek és ittak, házasodtak és férjhez mentek, mindama napig, amelyen Noé a bárkába ment, és nem vettek észre semmit, mígnem eljött az özönvíz, és mindnyájukat elragadta: akképpen lesz az ember Fiának eljövetele is. Akkor ketten lesznek a mezőn: az egyik felvétetik, a másik otthagytatik […] Vigyázzatok azért…” (Mt 24,38–42a)

Feltűnő, hogy itt nem bűnös dolgokról, hanem a földi lét természetes velejáróiról: evésről, ivásról, házasodásról, munkáról van szó! Az ugyanis világos, hogy a bűn elválaszt Istentől. Itt viszont az a figyelmeztetés, hogy a normális dolgokat téve is céltévesztetté válhatunk.

 

A Biblia a jövőkutatás legfontosabb kézikönyve a BIBLIA

 

Az emberi jellem általános degenerálódása

„Azt pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehéz idők állnak be. Mert lesznek az emberek magukat szeretők, pénzsóvárgók, kérkedők, kevélyek, káromkodók, szüleik iránt engedetlenek, háládatlanok, tisztátalanok, szeretet nélkül valók, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértéktelenek, kegyetlenek, a jónak nem kedvelői, árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek [hédoné], mint Istennek szeretői. Kiknél megvan a kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét.” (2Tim 3,1–5)

Önzés, anyagi mohóság, élvhajhászás és a velük karöltve járó fenti tulajdonságok jellemzik Pál apostol szerint az utolsó napok világát. A fogyasztás középpontjába testi és érzéki vágyak minél teljesebb kielégítése kerül, az erkölcsi, szellemi értékek látványosan teret vesztenek.

Amikor a reklám-, média- és szórakoztatóipar által leuralt, birtoklási, fogyasztási és biztonsági vágytól hajtott tömegekből fokozatosan veszik ki a szabad gondolkodás igénye.

Nem túlzás kijelenteni, hogy a helyzet immár belátható időn belül megérhet arra, hogy elinduljon az utolsó felvonás!

Milyen lesz az az idő? Azt olvastuk itt a 3. fejezet 1. versében: „Azt pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehéz idők jönnek.”

Melyek ezek az utolsó napok? Ezek, amikben élünk. A pünkösdtől az Úr Jézus második eljöveteléig terjedő nagy világkorszakot nevezi a Biblia utolsó napoknak. Nyilván ezen belül is lesznek majd a legutolsó napok, az Ő visszajövetelét közvetlenül megelőző időszak, de azt nem tudjuk pontosan, mikor kezdődik el. Mindenesetre azok a jelek, amelyek figyelmeztetik az embert, szaporodnak, amik arra utalnak, hogy nemcsak fizikális tény, hogy minden nappal közelebb kerülünk Jézus eljöveteléhez, hanem egyre rövidül, rohamosan rövidül az az idő, ami még hátra van, és mivel Ő váratlanul jön el, a felelős, értelmes ember idejében készül fel a vele való találkozásra.

Mi jellemzi ezeket az utolsó napokat? Két dolog különösen. Azt írja itt az apostol: az igazsággal szembeni ellenállás és a szeretetlenség.  Nem bírják elviselni az emberek az igazságot. Érdemes megkérdezni magunkat, hogy ha valaki a szemünkbe mondja a hibáinkat, esetleg olyan dolgokkal illusztrálva, amiknek ő szem- és fültanúja volt, milyen könnyen vagy nehezen viseljük azt el. Nem ő lesz-e a csúnya bácsi, csúnya néni csak azért, mert igazat mondott, ahelyett, hogy azt mondanánk: de jó, hogy még idejében megtudtam, szeretnék megváltozni, és nem így élni tovább. Az igazsággal szembeni ellenállás és a szeretet nélküliség jellemzi majd az utolsó napokat. Jézus így fogalmazta ezt: „a gonoszság megnövekedik, és a szeretet sokakban meghidegül.” (Mt 24,12)

Ennek a szemléltetésére ír az apostol itt egy hosszú listát. Egy kicsikét elemezzük, és ne legyen ez unalmas számunkra. Tizennyolc jellemvonását sorolja fel ezeknek az utolsó napoknak, de roppant tanulságos az, hogy az első kettő meg az utolsó kettő a szeretettel kapcsolatos. Azt mondja: az fogja jellemezni az embereket mindenekelőtt, hogy önmagukat és a pénzt szeretik. Az utolsó kettő: az fogja jellemezni őket, hogy az élvezeteket szeretik, és Istent nem szeretik (táblázatban ellentétként szerepel).

Különös ez a figyelmeztetés, mintha itt is az Úr Jézus tanítására épülne Pálnak a tanítása, aki az összes parancsolatot ebbe a kettőbe foglalta össze: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből - ez az első és nagy parancsolat. A második pedig hasonlít ehhez: szeresd felebarátodat, mint magadat. E két parancsolattól függ az összes többi - mondja Jézus.

Jellemző a mai "utolsó napokra", hogy némelyek azt terjesztik, hogy ez a két parancsolat nem kettő, hanem három. Arról szól, hogy szeresd az Urat, szeresd felebarátodat és szeresd önmagadat. Ha három lenne, akkor Jézus nem mondta volna, hogy „e két parancsolattól függ az egész törvény.” Azt nem kell nekünk megparancsolni, hogy szeressük magunkat. Más kérdés az, amire gondolnak, hogy fogadja el az ember magát. Ne legyen mindig kifogása saját maga ellen. Fogadjam el Istentől, hogy nő vagy férfi vagyok, ilyen a külsőm, ilyenek a képességeim stb. Más dolog, hogy elfogadom magamat, és megint más, hogy szeretem magamat. Jézus azt mondja: szeresd az Urat és szeresd a másik embert.

Ez fog hiányozni egyre jobban az utolsó időkben. És hogy ez miért hiányzik, ezt sorolja itt tovább Pál: Isten helyére ezek az emberek más isteneket tesznek. Például: önmagukat. A következő három az önistenítésnek a jellemzője. Lesznek dicsekvők, gőgösek és istenkáromlók.

Óvodás korunk óta, vagy már azt megelőzően ilyenek vagyunk. Amivel csak lehet, dicsekszik az ember. Már csak azért is, hogy egy kicsit feljebb emelje magát, mint a többi. A gőg, dölyf, elbizakodottság sokféle formájával megkeserítjük egymás életét.

 

"...Megtartják a vallásosság külső látszatát, de a valódi istenfélelem erejét elutasítják..." 5. vers

Ez az újjászületés nélküli vallásosság életveszélyes állapot. Örökélet-veszélyes. Mert becsapja magát is az ember. Azt hiszi, rendben van lelkileg. Azt gondolhatja - bár az ilyenek nem gondolnak az Úr Jézus visszajövetelére -, hogy rendben van, elő van készítve a vele való találkozása, holott ez egyáltalán nem felel meg a valóságnak. De ezek az emberek becsapnak másokat is, mert a kereső, Istent-kereső, még nem hívő, de vágyakozó ember találkozik egy ilyennel, akinél a kegyesség látszata megvan, de annak az erejéről fogalma sincs, s azt hiszi: ilyenek a hívők. Azt mondja: bocsánat, én ilyen nem akarok lenni. És teljesen igaza van. Olyan ne is legyen! De ha nem lát maga előtt hiteles, krisztusi, újjáteremtett, elkötelezett tanítványt, akkor eltéved. És ez a látszólag keresztyén „útonálló” lesz a számára. Útját állja a Krisztushoz vezető úton.

Ezért írja itt Pál Timóteusnak: Édes fiam, te legyél valódi keresztyén. Hagyd a látszatokat a csudában. Irtsd ki magadból mindazt, ami látszat. Igazi keresztyén legyél! Krisztus éljen benned egyre hatalmasabban.

És ha ilyen lesz Timóteus, akkor milyen lesz? Akkor milyen életet tud felmutatni ott az efézusiaknak? Erről szól ma igénknek a második része. Kétszer is, mégpedig hangsúlyos helyen, a bekezdés elején ott van: „de te ...” Azok így csinálják, vannak egészen istentelenek, vannak vallásoskodók. Mindenfélék vagyunk. „De te ...” Te legyél igazi! Benned maga Jézus jelenjen meg ott Efézusban. És maradj meg mind amellett, amit eddig megismertél, igaznak ismertél, ami formálta az életedet, ami benned Krisztus, az növekedjék. És hogyan lehet ilyen Timóteus? Ez az egyik legfontosabb tanítása mai igénknek. Úgy lehet ilyen, hogy ragaszkodik a szent Írásokhoz, amelyeket gyermekkora óta ismer. Amiről megbizonyosodtál. Ne felejtsd el azt sem, hogy kitől tanultad - és itt egy kicsit magáról beszél az apostol. Vagyis azt mondja: édes fiam, Timóteus, ebben a szellemi zűrzavarban, amiben élsz, az a legfontosabb, hogy ismerd a Bibliát. Te gyermekkorod óta ismered. Azt mondja: amit láttál tőlem, az hitelesítette azt, amit tanultál, mert ismered nemcsak a tanításomat és az életemet, hanem még a szándékaimat is. A szívem mélyéig láthattál, és nem láttál ellentmondást szó és élet között. Na, próbálj meg ilyen lenni te is, és akkor világítani fogsz abban a nagy szellemi sötétségben. Isten pedig hatalmasan használni fog téged.

Nem tudom, melyikünknek hol van a Biblia az életünk értékrendjében? Egyáltalán fizikailag is hol van otthon a Bibliánk? Mennyire fontos az nekünk? Mi a szerepe, mi a jelentősége? Hogy születnek a döntések? Vajon kérdezzük azt: Uram, mit akarsz, hogy cselekedjünk, mert csak te tudod, hogy mi jó nekünk igazán?

És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata.

Istenre kérlek titeket - mondja Pál -, hogy szánjátok oda magatokat az Istennek, és ne szabjátok magatokat a világhoz.

Az istenhívő ember számára a szabásminta a Szentírás. Ha mi Isten igéje szerint élünk, akkor nem szabjuk el az életünket. Ez a helyzet. Sem a gyereknevelést, sem a házasságot. Ha valamit rosszul csináltam, az mindig azért volt az életemben, mert ott, akkor nem az Isten igéje szerint szabtam a dolgokat, és azt csak elszabni lehet. Mint amikor a szabó nem figyel oda, és az egyik nadrágszár rövidebb lesz. S akkor kezdheti elölről az egészet. Kárba ment az anyag, az idő, a munka, minden. Azon nem lehet segíteni. Ha egyszer elszabta, akkor nincs tovább.

Ami igazán keresztyéni ebben a világban, az mindig valahol rendkívüli, arra odafigyelnek.

Isten elkezdi formálni. Akkor vezetheti és tanácsolhatja. Sokak kérdése az, hogy tudom meg, hogy ki lesz a társam? Tényleg hozzá kell menni feleségül? El kell vennem őt? És így tovább. Hova menjek dolgozni, és mi legyen a munkavégzésem lényege? Hogyan osszam be a szabadidőm? Tessék elhinni, hogy vezet az Isten, csak kérdezni kell Őt. Tárjuk elé a dolgainkat, és megérthetjük Isten vezetését.

Életünk középpontját, ha odaszánjuk, a szívünket Istennek, akkor Ő ezt kézbe veszi, és elkezdi formálni.

 

Az imádság a fontos dolgokat a középpontba hozza, a jelentékteleneket pedig félretolja.

Dél-Amerikában megpróbáltak rávenni utcagyerekeket arra, hogy mosakodjanak meg, és öltözzenek át. De akárhogy kérték őket, és ígértek nekik még játékokat is, nem voltak sehogy sem hajlandók a víz alá beállni. S akkor valakinek eszébe jutott, hogy próbáljuk másképpen. És egy szépen megmosdatott, szépen felöltözött, új ruhába, új cipőbe felöltöztetett gyereket állítottak oda eléjük. Nagy csönd lett. Nézegették jobbról, balról, s akkor szépen kezdtek sorba állni a fürdőnél. Ez meggyőzte őket. Ha én is így fogok kinézni mosdatás után, akkor még az a gyötrelem is megéri, hogy bedugnak a víz alá, és megsikálnak.

Mit mond itt Pál? Azt mondja Timóteusnak: Timóteus, figyelj csak, én is koszos, nyomorult, bűnös ember voltam.

Az első, amiről beszél itt Pál apostol Timóteusnak, az a tanítás kérdése. Mind Pál, mind Timóteus tanítható volt. Sokszor a pedagógusok azt hiszik, hogy nekik nincs már szükségük tanulásra. De azért jó, hogyha a tanító mindig többet tud, mint a diák...

Papa