ETIKAI KÓDEX
Az Etikai Kódexünkkel szeretnénk segítséget nyújtani a gyermekekkel foglalkozó felnőttek és szülők számára az óvodánkban elvárt legfontosabb magatartási és
kapcsolati formák megismeréséhez, betartásához.
1.
Óvodapedagógus - szülő. Kapcsolatuk a kölcsönös tiszteleten, őszinteségen alapul. A szülő kéréseit oly mértékben teljesítjük, hogy más gyermek érdekét ne
sértse, és ne térjen el a csoport szokás-szabályrendjétől sem. Szülő kérésére az egyéni problémák megbeszélésére - időpont egyeztetés után - az
óvodapedagógus rendelkezésére áll. Folyamatos tájékoztatást nyújt a szülői értekezleten a csoport általános fejlettségéről, az óvodai életről. A gyermek
fejlettségéről félévenként írásbeli értékelést készít, melyet szülő kérésére, időpont egyeztetés után, szóbeli magyarázattal kiegészítve átad. A tudomására jutott
(család életére és a gyermekekre vonatkozó) információkat az adatvédelmi szabályok és a titoktartási kötelezettség betartásával csak a gyermek érdekében adja
tovább, ha ezzel eredményesen tud segíteni a gyermeknek vagy a családnak.
2.
Szülő - óvodapedagógus. A felmerülő problémákat igyekezzen kulturált hangnemben, és nem a gyermekek jelenlétében megbeszélni az óvodában dolgozó
felnőttekkel. A gyermekével szembeni viselkedése, magatartása az óvodai szokás- és szabályrendjéhez alkalmazkodjon az óvodán belül.
3.
Dajka - szülő. A gyermekekre vonatkozó részletesebb információt nem ad, az óvodapedagógushoz kell irányítania a szülőket. Kapcsolattartásuk során az
egymás kölcsönös tiszteletben tartása legyen a meghatározó. Elvárjuk, hogy óvodánkban kellő megbecsüléssel viszonyuljanak a dadus nénik munkájához, akik
a pedagógiai munkát segítő munkatársaink.
4.
Óvodapedagógus - gyermek. Kötelességének érzi minden óvodapedagógus, hogy a gyermekekhez őszinte megbecsüléssel, személyiségük tiszteletben
tartásával közeledjen. Nevelői magatartása feltétel nélküli szereteten, elfogadáson alapul. A gyermekek viselkedési szokásainak irányításában figyelembe veszi
a közösség érdekeit is. Megértő, segítő magatartást tanúsít a magatartási problémával, beilleszkedési nehézséggel, tanulási zavarral küzdő gyermekekkel.
Probléma esetén őszintén és tapintatosan tájékoztatja a szülőket. A további lépések megtételében mindig a gyermek érdekét tekinti elsődlegesnek. A gyermekek
kapcsolatában törekszik a másság elfogadtatására, együttérzésre, készség kialakítására, figyelmességre nevel. Minden tőle telhetőt megtesz a sokoldalú,
harmonikus személyiségfejlesztés érdekében.
5.
Dajka - gyermek. Türelemmel, tisztelettel gondozza a gyermekeket. Segítséget nyújt részükre a tevékenységek során, szükség esetén szóban is kiegészít,
magyaráz. A gyermekek részéről a tiszteletlenséget, helytelen viselkedést ő sem engedi meg. A gyermekek megszólításakor, segítségnyújtáskor udvarias
hangnemet használ.
6.
Gyermek - óvodában dolgozó felnőttek. Bátran kér segítséget az éppen közelében lévő bármelyik felnőttől. Elfogadjuk köszönésnek kis- és középső csoportban
a tegező hangnemet is, de a magyartalan, és tiszteletlen kifejezések mellőzését kérjük tőlük. Nagycsoportos gyermekektől elfogadhatónak tartjuk a
napszakoknak megfelelő köszönést is.
7.
Szülő - gyermek. Elvárjuk, hogy az óvodában az óvodai szokásokat, szabályokat a szülő tartassa be a gyermekével. Kaputelefonos felcsengetéssel lehet jelezni
és kérni az épületbe történő bejutást. Kérjük, gondosan ügyeljenek az ajtó és a kapu visszazárására. Kérjük a szülőket, hogy gyermeküket az óvodai növények,
tárgyak megóvására, megbecsülésére neveljék. Az akváriumok, floráriumok, más dekorációs eszközök a gyermekek szépérzékének, ízlésvilágának formálását
szolgálják, ezekre különösen vigyázzanak.
Megértésüket köszönjük:
az óvoda alkalmazottai