Az alábbi levél, idézet a film végéből. Sonnerschein Manó hagyta örökül gyermekeinek:
Kedves fiam.
Most, hogy elindultál a szülői ház védelméből, hogy megvalósítsd célodat, bíró legyél, törvényt alkoss, mint Mózes, igazságot ossz, mint Dávid király, hatalmat gyakorolj - amitől a Mindenható már évezredek óta elzárt, vagy talán óvott minket - apád csak a
rra kér, soha ne felejtsd el ki vagy és honnan jöttél.Ti most levetitek a stigmákat, beléphettek egy új világba, és biztosan sikeresek lesztek, mert a tanulás évezredek óta vallási kötelességünk, amihez mindig hűek maradtunk, kirekesztettségünk pedig örök
letessé tette az alkalmazkodás, az összefüggések megérzésének tulajdonságait.Ha úgy érzed a hatalom a tied, tévedsz.
Ha úgy érzed, jogod van mások elé állni, mert te többet tudsz, tévedsz.
Ne engedd, hogy az önhittség bűnébe kergessenek a körülötted lévő gyengék. Az önhittség a legnagyobb bűn, minden más ebből következik.
A vallást ne hagyd el soha. Nem Istenért, ő minden vallásban ugyanúgy jelen van, de ha életed elfogadtatásáért való harccá válik, boldogtalan leszel. A vallás talán nem tökéletes, de
hajó, mely segít átvinni a túlsó partra. Mert életünk nem más, mint a vízen imbolygó hajó állandó bizonytalanságának harmóniája.Az emberekről, akiket megítélsz, tudd, semmi mást nem tesznek, mint harcolnak a biztonságukért. Ezért ne ítélj látszatokból vagy szóbeszédből. Ne bízz senkiben, vizsgálj magad!
Ne feledkezz meg soha az elesettekről, szegényekről, akiknek nem jutott annyi, mint neked.
A hatalommal ne közösködj!
Gyűlöld a rangokat! Ne hivalkodj semmivel, ami a tied.
Szerzés, tulajdon végül semm
it nem ér. Percek alatt válik pernyévé a tűzben, sodorja el az árvíz, veszi el tőled a politika. Amit nem tudsz, ne vállald, szorongást, az pedig, betegséget okoz. Légy óvatos! Ha tüzet gyújtasz, tégy mellé egy vödör vizet! És még valamire vigyázz! A tested uralkodni tud rajtad. Gyakorold a fegyelmet!Kedves fiam. Kérlek olvasd el ezt a levelet újra a Chanukka gyertya fényénél, hogy ez mindig emlékeztessen apád kéréseire.
A film valóságos történetet mutat be.
Elmenekülhetünk-e a saját sorsunk elől? Körn
yezetünk változása mennyiben határozza meg saját önazonosságunkat? Szabó István filmje egy magyar zsidó család, a Sonnenscheinok hiteles történetében, a magyar és európai történelem fájdalmas tükrében vizsgálja az egyéni önazonosság kérdéseit.gyermekei, élete az államhoz kötődik. Szimbolikusan is érthető, hogy a Monarchia szétesésével nem leli helyét a világban, egészsége is megroppan, csak pár évvel éli túl Ferenc Józsefet.
Fia, Ádám, tinédzserként tapasztalja meg a Horthy-világ antiszemitizmusát és megaláztatását azzal ellensúlyozza, hogy sikeres vívóvá küzdi fel magát. Az igazi sikerekhez, a nemzetközi bajnokságokhoz azonban a vitézi klub tagjává kell válnia – ahova nem kerülhet be zsidó vallású. Ádám testvérével együtt kikeresztelkedik és a magyar olimpiai csapat tagjaként Münchenben aranyérmet szerez csapatának és hazájának. Biztonságban érzi magát, nem tartja elképzelhetőnek, hogy a bevezetett zsidótörvények rá is vonatkozzanak: ő Sors Ádám magyar olimpiai bajnok. Ezt ismételgeti még az internálótábor őt megalázni akaró csendőre előtt is, ahelyett, hogy kimondaná, egy rohadt büdös zsidó vagyok, – míg halálra nem kínozzák.(A film története hiteles, a gyilkos csendőröket később elítélték.)
Iván fia végignézi mindezt és 45 után az igazságszolgáltatásban találja meg életcélját. ÁVH-s rendőr lesz és meggyőződéssel veti bele magát a tisztogatásokba, a háborús bűnösök felelősségre vonásába. Csak amikor rádöbben, hogy más szempontok érvényesülnek mint az igazság, amikor koncepciós perekben kell részt vennie, amikor Auschwitzot megjárt felettesére "cionista összeesküvést" kellene rábizonyítania, akkor döbben rá, hogy a hatalommal való azonosulása csalódást okoz.
Részt vesz az 56-os forradalomban, ezért börtönbe kerül és szabadulása után kiégve tér haza nagyanyjához, Valihoz. Az idős asszony halála után talál rá az egykori papírra, ami nagyszülei névváltoztatását dokumentálja. Sors Iván ismét felveszi a Sonnenschein nevet, és családja történetének elbeszélésében célt talál életének.
. A Sonnenschein/Sors család tagjai apránként adják fel identitásukat az asszimiláció kedvéért – és mindig csalódniuk kell választott eszményeikben. Az identitás keresése, az azonosulni vágyás általános emberi problémák, de különösen tragikusan jelenik meg az európai zsidóság történetében. Legmarkánsabban Ádám figurájánál láthatjuk: nemcsak vallását változtatta meg, de maga is megvetéssel fordul el a "korrumpálható zsidóktól" – és ragaszkodása feltételezett identitásához halálát okozza.
Az ellenpélda Vali, aki végig kíséri mindhárom férfi életét. Míg azok a társadalmi elismerésért görcsösen ragaszkodnak egy eszméhez és feladják saját azonosságukat, ő állandó, emberi értékeket hordoz és mégis képes mindig alkalmazkodni az aktuális világhoz. Küzd szerelméért – de elhagyja, amikor rádöbben, hogy a férfi más, mint amilyennek hitte. A polgári jómódból lecsúszik megtűrt lakóvá – mégis igyekszik boldog lenni, legalább emlékeiben, melyeket gondosan őriz. Ebből a szempontból nézve követhető Iván katarktikus jellegű megváltozása a történet végén. Cselekedetei azt sugallják, hogy ő is valós identitását vállalja és így megleli belső békéjét .
A Napfény íze az egyén helyéről és lehetőségeiről szól a világban: meg kell találni az egyensúlyt az alkalmazkodás és az identitás őrzése között, meg kell tartani a gyökereket. Mert ez az egyetlen biztos vonatkoztatási pont, a történelem, a világ, a társadalom változásai, viharai között.
A filmet írta és r
endezte Szabó István. A film anyagi fedezetét Lantos Róbert kanadai állampolgár biztosította. A filmet Európában, pénz hiányában, nem lehetett volna megcsinálni. A városi jelenetek nagy részét Budapest IX. kerületében vették fel. A szereplők jórészt Hollywoodi színészek.