Az Internet olyan, mint a drog? Az igazi forradalom még csak most kezdődik …

 

Miért jelentette az LSD ugyanazt az embereknek a hatvanas években, mint az internet a kilencvenes években? Többek között erre a kérdésre kereste a választ a Web 2.0 Symposium nevű konferencia.

 

Web 2.0 Magyarországon

 

Magyarország első BarCamp konferenciája a Gerbeaud Házban 2009. március 3-án került megrendezésre. A Web 2.0 Symposium különlegessége, hogy nem az előadók döntésén múlt, mit kap a közönség, hanem a résztvevők döntötték el, miről szóljanak a beszélgetések, továbbá a neves bloggerek, cégvezetők és nemzetközi szakemberek mellett bárki jelentkezhetett előadást tartani. A konferencián nagyvállalatok mellett startup cégek is nagy számban képviseltették magukat, olyan témákban mint a hangfelismerés, programajánlás és különleges keresési technológiák.

 

„Az internet inspirál, meghatározó élményt nyújt a nap bármely szakában, úgy, ahogyan a hatvanas években tette azt az LSD.” – mondta Ernst-Jan Pfauth, aki saját bevallása szerint sosem használt tudatmódosító szert. A thenextweb.com fiatal szakembere szerint a hatvanas években a szexuális szabadság, a béke és az emberi egyenlőség megvalósítására törekvő hippik jelképezték a társadalomban azt a réteget, amit a kilencvenes években az internetfelhasználók. A kilencvenes évek végén kezdődött egy forradalom, amely ezekben a percekben is tart és tetten érhető a blogokban, a közösségi oldalakon, a videomegosztókon és minden olyan internetes lehetőségben, melyet ma web 2-esnek nevezünk.

 

„Az internet fejlődésének fő irányvonalát az innováció adja, amely mindig valahol máshol jelentkezik.” – fogalmazta meg a konferencián Drajkó László, a Microsoft Magyarország ügyvezető-igazgatója Az online szolgáltatók alakulása és folyamatos fejlődése a felhasználók elvárásai szerint történik. A felhasználó ugyanazt akarja a szolgáltatótól, amit a szolgáltató a technológiai fejlesztőtől: minél olcsóbban vagy lehetőleg ingyen a legtöbbet kapni.

 

Csiszár Dénes a Web2-re épülő marketing kampány költségeit és hasznát boncolgatva mutatott rá azokra az értékekre, amelyekből egy cég hasznot remélhet webes kampány alkalmazásával. A webstratégiai tanácsadó workshopján a közönség adta meg a választ: egy web2-es technológia is működhet gazdaságilag sikeres platformként (pl. Iwiw), még akkor is, ha Magyarországon még nem minden esetben megfelelőek a piaci körülmények.

 

A weboldalak látogatottsága mellett fontos szempont az is, hogy mennyi időt tölt el egy felhasználó az adott site-on, hányszor tér vissza és milyen gyakorisággal teszi azt.” – sorolta a méltánytalanul elhanyagolt és alig mért tényezőket a Microsoft szakembere, majd hozzáfűzte: lényeges szempont, hogy mekkora a visszhang, milyen erős hatást vált ki az emberekből egy szolgáltatás, függetlenül attól, hogy pozitív vagy negatív a fogadtatása.

 

A tévénéző már rég fellázadt

 

Az első BarCamp konferenciája a kor legfrissebb vívmányait is bemutatta az érdeklődőknek. A bináris audió és vizuális tartalmak visszakereshetőségét ismertette Tompa Tamás, a Digital Natives szakembere. Megyeri Tibor, a T-Home marketing vezetője szerint a tévénéző már rég fellázadt, átvette az irányítást a készülék felett és már rég nincs kiszolgáltatva a műsorszolgáltatóknak, amikor az aktív szabadidő-eltöltést szervezi.

 

„Gazdasági válság ide vagy oda, az online média pörög, utat tör magának. A médiapiaci torta egyre kisebb lesz, ebből a kisebb tortából fog még nagyobbat kiharapni az internetes üzletág. A kérdés az, hogy az átmeneti zsugorodás lesz-e akkora, hogy akár az internetes árbevételek is csökkenjenek.” – magyarázta Gerentsér Imre, a Sanoma Budapest munkatársa a gazdasági válság internetpiaci hatásairól tartott kerekasztal beszélgetésen.

 

„Az „Engedd szabadon és keress pénzt máshol” elv itthon legerősebben a Creative Commons berkein belül érvényesül.” – mondta Bodó Balázs, aki példaként az Al Jazeera televíziót említette, amely annak érdekében, hogy eljuttassa üzenetét – főként az amerikai közönségnek –, a Creativ Commons licencet használja és a világhálón is elérhetővé teszi tudósításait. A szakember kitért arra is, hogy a CC folyamatosan ostromolja a világ vezető filmgyártő és lemezkiadó cégét annak érdekében, hogy a kulturális tartalmak egyszer majd mindenki számára szabadon és ingyen elérhetőek legyenek.

 

„Egy egyszerű szöveg online változatától a web eljutott oda, hogy önálló, lélegző lénnyé vált, melyet etetni kell és törődni vele.” – mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója, hozzátéve: olyan világban élünk, amelyben minden és mindenki kapcsolódhat egymáshoz, egy folyamatosan megújuló találmány, az internet réven.

 

A BarCamp konferencia közel negyven előadásának sikereire alapozva a szervezők várhatóan jövőre is az ideihez hasonló formában hirdetik meg a Web 2.0 Symposiumot.

 

Forrás : Terminal.hu : Szilágyi Szabolcs, 2009. 03. 04.