Az Internet olyan, mint a drog? Az
igazi forradalom még csak most kezdődik …
Miért jelentette az LSD
ugyanazt az embereknek a hatvanas években, mint az internet a kilencvenes
években? Többek között erre a kérdésre kereste a választ a Web 2.0 Symposium nevű
konferencia.
Web 2.0 Magyarországon
Magyarország első BarCamp konferenciája a Gerbeaud Házban 2009. március 3-án
került megrendezésre. A Web 2.0 Symposium
különlegessége, hogy nem az előadók döntésén múlt, mit kap a közönség, hanem a
résztvevők döntötték el, miről szóljanak a beszélgetések, továbbá a neves bloggerek, cégvezetők és nemzetközi
szakemberek mellett bárki jelentkezhetett előadást tartani. A konferencián
nagyvállalatok mellett startup cégek is nagy számban
képviseltették magukat, olyan témákban mint a
hangfelismerés, programajánlás és különleges keresési technológiák.
„Az internet inspirál,
meghatározó élményt nyújt a nap bármely szakában, úgy, ahogyan a hatvanas
években tette azt az LSD.” – mondta Ernst-Jan Pfauth, aki saját bevallása szerint sosem használt
tudatmódosító szert. A thenextweb.com fiatal szakembere
szerint a hatvanas években a szexuális szabadság, a béke és az emberi egyenlőség
megvalósítására törekvő hippik jelképezték a társadalomban azt a réteget, amit a
kilencvenes években az internetfelhasználók. A
kilencvenes évek végén kezdődött egy forradalom, amely ezekben a percekben is tart és tetten érhető a blogokban, a közösségi oldalakon, a videomegosztókon és minden olyan internetes lehetőségben,
melyet ma web 2-esnek nevezünk.
„Az internet fejlődésének fő
irányvonalát az innováció adja, amely mindig valahol máshol jelentkezik.” –
fogalmazta meg a konferencián Drajkó László, a
Microsoft Magyarország ügyvezető-igazgatója Az online
szolgáltatók alakulása és folyamatos fejlődése a felhasználók elvárásai szerint
történik. A felhasználó ugyanazt akarja a szolgáltatótól, amit a szolgáltató a
technológiai fejlesztőtől: minél olcsóbban vagy lehetőleg ingyen a legtöbbet
kapni.
Csiszár Dénes a Web2-re
épülő marketing kampány költségeit és hasznát boncolgatva mutatott rá azokra az
értékekre, amelyekből egy cég hasznot remélhet webes kampány alkalmazásával. A
webstratégiai tanácsadó workshopján a közönség adta meg a választ: egy web2-es
technológia is működhet gazdaságilag sikeres platformként (pl. Iwiw), még akkor is, ha Magyarországon még nem minden
esetben megfelelőek a piaci körülmények.
„A
weboldalak látogatottsága mellett fontos szempont az is, hogy mennyi időt tölt
el egy felhasználó az adott site-on, hányszor tér
vissza és milyen gyakorisággal teszi azt.” – sorolta a méltánytalanul
elhanyagolt és alig mért tényezőket a Microsoft szakembere, majd hozzáfűzte:
lényeges szempont, hogy mekkora a visszhang, milyen erős hatást vált ki az
emberekből egy szolgáltatás, függetlenül attól, hogy pozitív vagy negatív a
fogadtatása.
A tévénéző már rég
fellázadt
Az első BarCamp konferenciája a kor legfrissebb vívmányait is
bemutatta az érdeklődőknek. A bináris audió és
vizuális tartalmak visszakereshetőségét ismertette
Tompa Tamás, a Digital Natives szakembere. Megyeri Tibor, a T-Home marketing vezetője szerint a tévénéző már rég
fellázadt, átvette az irányítást a készülék felett és már rég nincs
kiszolgáltatva a műsorszolgáltatóknak, amikor az aktív szabadidő-eltöltést
szervezi.
„Gazdasági válság ide vagy oda, az online
média pörög, utat tör magának. A médiapiaci torta egyre kisebb lesz, ebből a
kisebb tortából fog még nagyobbat kiharapni az internetes üzletág. A kérdés az,
hogy az átmeneti zsugorodás lesz-e akkora, hogy akár az internetes árbevételek
is csökkenjenek.” – magyarázta Gerentsér Imre, a Sanoma Budapest munkatársa a gazdasági válság internetpiaci hatásairól
tartott kerekasztal
beszélgetésen.
„Az „Engedd szabadon és
keress pénzt máshol” elv itthon legerősebben a Creative Commons berkein belül
érvényesül.” – mondta Bodó Balázs, aki példaként az
Al Jazeera televíziót
említette, amely annak érdekében, hogy eljuttassa üzenetét – főként az amerikai
közönségnek –, a Creativ Commons licencet használja és a világhálón is elérhetővé teszi tudósításait. A szakember kitért arra is,
hogy a CC folyamatosan ostromolja a világ vezető filmgyártő és lemezkiadó cégét
annak érdekében, hogy a kulturális tartalmak egyszer majd mindenki számára
szabadon és ingyen elérhetőek legyenek.
„Egy egyszerű szöveg online változatától a web eljutott
oda, hogy önálló, lélegző lénnyé vált, melyet etetni kell és törődni vele.” –
mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom
elnök-vezérigazgatója, hozzátéve: olyan világban élünk, amelyben minden és
mindenki kapcsolódhat egymáshoz, egy folyamatosan megújuló találmány, az
internet réven.
A BarCamp konferencia közel negyven előadásának sikereire
alapozva a szervezők várhatóan jövőre is az ideihez hasonló formában hirdetik
meg a Web 2.0 Symposiumot.
Forrás : Terminal.hu : Szilágyi Szabolcs,
2009. 03. 04.