A Ford Mondeo szereplése a Brit túraautó Bajnokságban

Hírek    Képek    Tagok    Service    Adatok    Letöltés    Linkek    Fórum    Chat    Partnereim

 

1991 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
Ford Sierra
Sapphire
Ford Mondeo
Saloon
Ford Mondeo
Saloon
Ford Mondeo
Saloon
Ford Mondeo
Hatch
Ford Mondeo
Hatch
Ford Mondeo
Hatch
Ford Mondeo
Hatch
Ford Mondeo
Hatch
R. Gravett P. Radisich P. Radisich P. Radisich P. Radisich P. Radisich W. Hoy A. Menu A. Menu
  A. Rouse A. Rouse K. Burt S. Robertson W. Hoy C. Baird A. Reid A. Reid
            N. Mansell   R. Rydell

 

Robb Gravett - 1991 Ford Sapphire Cosworth

1991-ben Robb Gravett és a Trekstar társalapitója, Mike Smith új csapatot hozott létre, - a Sapphire-t – hogy Ford Sierrájukkal részt vegyenek a Brit Túraautó Bajnokságban. (BTCC) Az elképzelésük az volt, hogy hátsókerék-hajtású autójukba a szemtelenül gyors Sierra Cosworth RS500 2 literes turbómotorjának szivó változatát épitik be. Ezzel a kocsival ’90-ben Gravett megnyerte a sorozatot.  A csapat a jóhirű rally mérnökhöz, Allan Wilkinsonhoz fordult segitségért.  A Sapphire versenyképességének érdekében Wilkinson radikális változtatásokat hajtott végre. Ez a motor hátrébb és mélyebbre történő helyezését, továbbá a váltó hátulra történő rögzitését jelentette. Ezzel a kocsi súlyelosztása megközelitette az ideális 50-50% -ot. Sajnos a Ford azonban „önfejűvé” vált, Gravett igy jellemezte: „ez a legrosszabbul irányitható autó, amelyet valaha vezettem.” A Sierra nem szerepelt jól, és nemsokára Wilkinson és a Sapphire különvált. A kocsi egy sokkal hagyományosabb formában épült újra; éppen időben a május 27-i thruxtoni futamra. A késői szezonkezdés és az új motorépitőre történt váltás dacára Gravett második helyet ért el Brands Hatch-ben, az August Bank Holiday találkozón. A folytatás azonban nem volt ilyen jó, ez volt a csapat egyetlen dobogós helyezése a szezonban.

A Sierra sikertelensége miatt a Ford csak 1993-ban csatlakozott újra a BTCC-hez, az új lépcsőshátú Mondeo Si-vel; melyet az Andy Rouse Engineering (ARE) inditott. Bár a kocsi készen állt a rajtra, a folytatódó fejlesztések miatt csak a nyolcadik futamon kapcsolódtak be a sorozatba, a walesi Pembrey-ben.  A négyszeres bajnok, Andy Rouse és az új-zélandi Paul Radisich az első pillanattól versenyképes volt. A Mondeo első dobogós helyezését (harmadik hely) Radisich érte el, a kilencedik futamon, Silverstone-ban.  Az első győzelem szintén Radisich nevéhez fűződik , ez a 13-dik versenyen, Brands Hatch-ben történt. Ez egyben a Ford márka 200-dik győzelme volt a BTCC-ben. Paul még kétszer győzött ebben a szezonban. Az utolsó, silverstone-i futamon csapattársa is második lett, ezzel a Mondeo első kettős győzelmét könyvelhették el. Radisich a harmadik helyen zárta az évet, míg Rouse 11-dik lett. Ezt az évet a BMW 318i-k uralták, a bajnok Joachim Winkelhock lett; csapattársa, Steve Soper végzett a második helyen. A késői szezonkezdés után a Ford bizakodva várta az első teljes évét. A csapatfelállás változatlan maradt, Radisich és Rouse volt a két pilóta. Bár a Mondeo az egész évben az élbolyban volt, mégsem sikerült megtörni az Alfa Romeok és  - az év végén -  a Renault Lagunák dominanciáját. A Ford végül a harmadik helyezett lett a csapatok versenyében, míg a két versenyző az egy évvel korábbi teljesitményét ismételte meg (harmadik, ill. 11-dik hely). A bajnokságot az Alfa Romeoval 155-tel versenyző Gabriele Tarquini nyerte meg.

Paul Radisich - 1993 Ford Mondeo Saloon

Paul Radisich - 1994 Ford Mondeo Saloon

1995-ben Andy Rouse kivált a csapatból, hogy teljesen az autóépitésre koncentrálhasson. A kettes számú pilóta helyére Kevin Burt érkezett. Az év nagyon sikertelenül alakult, a két versenyző csak egy-egy győzelmet szerzett. Radisich hatodik lett, a márka is csak a negyedik helyen zárt. A következő évben megérkezett az új ferdehátú modell, ezzel csapatváltás is történt. Az ARE helyett a West Surrey Racing (WSR) inditotta az autót. A 2.0i Ghián alapuló gépet a német Schubel fejlesztette, és csak a szezonnyitó donington parki futam előestéjén készült el. A késői érkezéssel járó kapkodás meg is látszott az eredményeken; a WSR egész évben csak üldözte az élmenőket. A két versenyző egyike sem tudott dobogós helyet elérni; az év végén Paul a hatodik, Kevin nyolcadik lett, míg a csapat a negyedik helyen zárt. A bajnoki trófeát a Vauxhall Cavalierrel versenyző John Cleland szerezte meg.  1996-ban Burt helyére Steve Robertson érkezett, de a csapat mélyrepülése folytatódott. A kiábránditó év után Radisich a 13-dik, Robertson a 20-dik lett. Kettejük sikertelensége a márka hetedik helyét hozta, ezzel holtversenyben utolsók lettek a Peugeot-val. A szezont az egész évben szárnyaló Audi-s Frank Biela nyerte. A ’97-es Mondeo-t Reynard tervezte és épitette. Az év első felében nem volt elég pótalkatrész, ezértkevés volt a tesztelési lehetőség. A Robertsont váltó Will Hoy legjobb eredménye egy Thruxtonban elért ötödik hely volt, míg Radisich a brands hatch-i versenyen negyedik lett. A zárásnál Paul 13-dik, Hoy 15-dik lett; a bajnokságot a Renault Lagunát hajtó svájci Alain Menu nyerte.

A következő évben (1998) az autó közelebb került az élbolyhoz, és 1995 után újra győzelmet ért el a Mondeo. Will Hoy-t az eső áztatta Silverstone-ban intették le győztesként. Az 5 év után a Peugeot-hoz igazoló Radisich helyére Craig Baird érkezett, míg a korábbi Formula-1–es bajnok, Nigel Mansell néhány futamon állt rajthoz a Ford szineiben. A pilótacserék ellenére ez az év sem hozta meg az áttörést. Will Hoy 10-dik, Mansell 18-dik, Baird 20-dik (utolsó előtti) lett. A konstruktőrök versenyében a márka a  hetedik helyet érte el. A bajnoki cimet a Volvós Rickard Rydell szerezte meg a Nissan Primerával versenyző Anthony Reid elől. A csapat szakitott a Reynard autóépitő céggel és a szezon második felében a Ford bejelentette, hogy már a következő évre készül. Ennek jegyében össze kivánták vonni a tervezést, az épitést és a versenyeztetést. Bár a WSR is versengett a jogokért, a Ford végül a Prodrive-val szerződött. A változtatásokhoz hűen a pilótákat is szélnek engedték, helyükre Anthony Reid és a korábbi bajnok, Alain Menu érkezett. A Team Mondeo nagy reményekkel vágott neki a ’99-es szezonnak. Az eredmény egy győzelem és pár dobogós helyezés lett. Bár ez látványos fejlődés volt, az autók megbizhatatlansága miatt nem volt sok oka a Fordnak az ünneplésre. Egyik versenyző sem fért bele az első tizbe (Menu 11., Reid 12.) , és a csapat is csak hatodik lett (utolsó).

Nigel Mansell - 1998 Ford Mondeo Hatchback

Alian Menu - 2000 Ford Mondeo Hatchback

2000-ben újabb korábbi bajnok érkezett a csapathoz, a svéd Rickard Rydell személyében. Az évnek csak a Ford, a Vauxhall és a Honda vágott neki, mivel a Nissan, a Volvo és a Renault a magas költségek miatt kivonult a szakágból. (A Peugeot már egy évvel korábban megtette ezt.) A BTCC komoly válságba került. A kevés gyártó és az érdeklődés fenntartása miatt a szervezők újitásokat vezettek be. A versenyzők számát csapatonként kettőről háromra növelték. Reflektorokkal bevilágitott éjszakai versenyeket is rendeztek, továbbá változtattak a hétvége programján is. Az előző évek tapasztalatával és a folyamatos fejlesztésekkel a Ford nagy reményekkel kezdett neki az évnek. A 24 futamból 11-et nyert meg a három pilóta, uralva ezzel az egész évet. Az utolsó előtti versenyen, Oulton Park-ban  szerezték meg a gyártók bajnokságát. Az idényzárón, Silverstone-ban egy éjszakai versenyen dőlt el a bajnoki cím sorsa. A három fordos közül végül Menu nyert, Reid és Rydell a verseny közben ütközés miatt kiesett. A hosszú sikertelenség után ragyogó évet zárt a csapat. Mindhárom versenyző dobogós lett (Menu, Reid, Rydell sorrendben), továbbá megnyerték a csapatok és a gyártók versenyét is. A sokévi kemény munka végül kifizetődött. Röviddel ezután a Ford bejelentette, hogy nem indit gyári támogatású csapatot a 2001-es bajnokságban, és nem is tervezi a visszatérést.

 

Köszönet Gic -nek, aki beküldte, és lefordította az oldalt!

 

A lap tetejére. ń

All content © Copyright 2002 Scratch