Siójut a Balatontól
délre, a Sió csatorna mellett levõ község.
A régi Jut a mai településtõl délre
épült, az ott lévõ római kori
hadiút átkelõje mellett. Jut település
neve, honfoglalás kori. Árpád egyik fiát
Jutasnak hívták, az õ szállásterületéhez
tartozott a mi környékünk is . Az elsõ
hiteles adatot1229.évben II.Endre király okmánya
említi.
A pannonhalmi és székesfehérvári
káptalan közti birtokviszonyok rendezésénél
a káptalanhoz tartozó községek közt
van, JUT is . Nem tudjuk, hogy a tatárok pusztítását
és az azt, követõ pestis járványt,
hogy élte át a község.
Létezett, mert 1356-ban, majd1378-ban már régi
hetivásárairól emlegetik. E jogában
erõsítette meg Nagy Lajos király is 1378-ban.
Az 1400-as években a Marczali család birtoka lett.
A fõúri család egyik tagja, Marczali János
úgy rendelkezett, hogy a juti birtokot és a marosi
vízimalmot a Pálos szerzeteseknek adományozza.
Ettõl fogva van tudomásunk arról a kolostorról,
mely a Petõfi és a Kinizsi utca közti dombon
volt. Valószínû, hogy a faluval együtt
ez is a török idõk végén, 1863.
körül pusztult el , maradt romokban. A földmunkák
során egy terméskõbõl készített
szenteltvíztartót, malomkõ darabokat, csontokat,
cserepeket találtunk.Egy Mátyás király
korabeli arany pénzt is, ami a leletek nagy részével
együtt, a Megyei Múzeumba került Kaposvárra.
A török idõkben az endrédi járáshoz
-nahiéhez- tartozott Jut. Adóztak töröknek,
magyarnak egyaránt.
1546-1590-ig a török adólajstromban részletes
leírást találunk a lakosságról,
az adózás fajtáiról. Az 1680-as években
a lakosok a Sió mocsaraiba, a közeli erdõkbe
menekültek, majd az ellenség elvonulása után
a mai faluhely környékén építettek
földbevájt kunyhókat maguknak.
Az egyház története a középkorba
nyúlik vissza. 1524-ben a pápai tizedjegyzék
Juton plébánost említ.
A török idõk névjegyzéke 1556-ban,
pedig Dimitre mestert, aki végezhette a papi teendõket
is. Kõtemplom,
körülötte temetõ maradványai lelhetõk
fel. Az enyingi Török család, mint Jut földesura
az 1600-as évek elején áttért a református
hitre. Jobbágyaitól is ezt követelte meg.
A jutiak a környéken elsõnek, 1610-ben tértek
át. 1674-ben a község papját, Szántó
Miklóst sok más lelkésszel együtt a
pozsonyi törvényszék elé idézték.
Ezt bizonyítja egy emléktábla a templom
bejáratánál. A vallásüldözés
elõl az Esztergom megyei Bátorkeszirõl menekült
lakosok az 1680-as évek közepén települtek
le Juton. Valószínü, hogy már a mai
falu helyén gyarapították a kipusztult lakosságot.
Az egyházi matricula {anyakönyv} 1733-tól
maradt meg, amiben feljegyezték a születetteket,
elhaltakat, házasságokat, sajnos helyenként
hiányosan.
Három református templom építésérõl
tudunk, a maival azonos helyen. Az elsõ 1715-ben sövénybõl
épült, a második sárfalból nádtetõvel
1785-ben, a mai pedig toronnyal 1833-ban.
A háborús évek nagy kárt okoztak.
1848-ban katonákat kellett szállásolni ,
a Dráván áttkelõ Jelasics seregével
szemben harcoló nemzetõr seregbe katonát,
a környék ellenállóihoz népfelkelõket
kellett küldeni. Az elsõ világháborúról
Posta Béla tanító, aki maga is az orosz
fronton harcolt - azt írja, hogy
a faluból 27 hõsi halott volt. 15 hadiözvegy,
28 hadiárva maradt utánuk. A második világháború
pusztítása még nagyobb volt, mert a front
a Sió mentén állt 1944. dec.3-tól
1945. márciusáig.
A lakosságnak kétszer is menekülnie kellett.
A házakban orosz katonaság volt. Kipusztult az
állat állomány, alig volt olyan ház
, amelyik ne kapott volna belövést. Sokaknak csak
az a kis batyu maradt, amit a meneküléskor magukkal
vittek. Itthon és a harctéren 20 halottja volt
Jutnak.
A késõbbi évek sem sokat könnyítettek
a falu lakóin. Mire a gazdaságok kicsit fejlõdtek,
jöttek az ötvenes évek. Termelõszövetkezetbe
kényszeríttették a gazdákat állataikkal,
gazdasági felszereléseikkel együtt. 1951.
márciusában alakult az elsõ TSZ, elnöke
Kiss Sándor volt. Ez év augusztus 20-án
újabb alakult elnöke Tiger János lett. 1956-ban
a forradalom miatt bomlott fel a TSZ. Semmi más megmozdulás
nem volt. 1959. február 25.-én alakult a "Búzakalász
" 101 taggal. Hatalmas kampány elõzte meg.
Kényszeríttették a gazdákat a belépésre.
Balogh Ferenc, majd, Bata Sándor lett az elnök. 1974.
január 1.-én Siófokkal egyesültek,
elnök Klabuzai Miklós volt. 1975-ben Balatonszabadival
- Ádánddal egyesültek, elnök Valter Imre
volt, majd 1980-tól Boda János lett. Mára
Siójuton a TSZ központi épületeit lebontották,
a területét megvette az önkornányzat,
és több mint 40 lakótelket alakítottak
ki. Ez lett a falu " Patakvári " lakótelepe.
Az egyházi matricula 1747-tõl említi folyamatosan
a juti oskolamesterek, mesterek, rektorok, tanítók
neveit.
1992-ig 45 tanítója volt községünknek.
Mindig egy tanító vezette a 6-8-4 összevont
osztályt. Végezték az egyház jegyzõi,
kántori teendõit. Mindig vezetõszerepük
volt a kulturális munkában, megbízást
vállatak a Tûzoltó Egyesület, Fõldmûves
Szövetkezet, stb irányításában.
Nem csoda, hogy gyakran változtak a tanítók.
Legtovább tanítottak: Posta Béla 38,
Bocsor Antal 37, Róka Gyula 31 évig.
A faluházban nagyon szép, értékes
néprajzi gyûjteményt láthatunk, ahol
iskolai eszközök, könyvek, füzetek, a falusi
háztartás eszközei, kenderfeldolgozás
emlékei, gazdasági felszerelések láthatók.
Külön szobát tölt meg a Katica Bábcsoport
emlékeit örzõ kiállítás.
1978-1992-ig több mint száz elõadást
tartottak. 50 botbáb, paravánok, díszletek,
oklevelek, díjak stb. láthatók. 14 év
alatt bejárták az országot, hírnevet
szereztek községünknek. Kétszer szerepeltek
a TV Játszszunk Bábszínházat mûsorában,
nívódíjat kaptak, elnyerték a mûvelõdési
miniszter Kiváló Együtesnek adományozott
oklevelét. Ezt a sikert Róka Gyula tanítónak
köszönhetjük.
Róka Gyula nyugdíjas tanító,
fafaragó. Nyugdíjasként megírta a
település krónikáját és
egy gyûjteményt hozott létre a faluházban.
A vendégeinek ma is szívesen meséli a falu
történetét.
Siójuton született Varga Imre szobrászmûvész.