JEK - HELYI NEVELÉSI PROGRAM
 

J.E.K. Játék, Egészséges életmód, Környező világ tevékeny megismerése, helyi nevelési program

(Itt az óvoda helyi nevelési programjának rövidített, képekkel illusztrált változatával ismerkedhet meg, a fenntartó által jóváhagyott, hivatalos dokumentum rendelkezésre áll az "óvoda dokumentumai" menüpont alatt)

 Nevelési programunk specialitása a Német Nemzetiségi Óvodai Nevelési Program

TARTALOM:

Óvodai nevelésünkről
Programunk célja
Személyi feltételek
Játék
Munka
Hagyományok, ünnepek
Az egészséges életmód kialakítása
Külső világ tevékeny megismerése
A tanulás tevékenységi formái
Német nemzetiségi nevelés
Óvodánk programjai


ÓVODAI NEVELÉSÜNKRŐL

 

A Baross ovi Kindergarten Baross óvoda 40 éves múltra tekint vissza. Pesterzsébet városközpont óvodájaként két épületben nyolc gyermekcsoportnak ad otthont. Az udvar tágas, védett, az előkert gazdag növényvilága biztosítja a jó levegőt.

Az udvar felszereltsége folyamatosan bővül. Két csoportban NÉMET NEMZETISÉGI nevelésben részesülnek a gyermekek. A testi fejlesztésben a megelőző tevékenységet, valamint a tartáshibák korrekcióját gyógytestnevelő végzi. Lehetőséget biztosítunk a rendszeres úszásra is, mely által a gyermekek szervezete edzettebb, ellenállóbb lesz. Óvodai programunk középpontjában a JÁTÉK- EGÉSZSÉGES ÉLETMÓDRA NEVELÉS – KÖRNYEZŐ VILÁG MEGISMERÉSE áll.  (rövidítése: J.E.K.)

Az Élet, mint alapvető érték, egészségünkkel, környezetünkkel, szorosan összefügg. A kisgyermekben kialakítani tudatos védelmét elengedhetetlen feladata nevelőmunkánknak.


PROGRAMUNK CÉLJA

Szeretetteljes magatartáson keresztül a 3-6-7 (8) éves gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődésének elősegítése az életkori sajátosságok, valamint az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével. Törekszünk az érzelem gazdag, személyes kapcsolatokon nyugvó óvodai légkör megteremtésére, ahová a gyermek és a szülő is szívesen jön. Tevékeny, tevékenységben gazdag óvodai élet megszervezésére fordítjuk a hangsúlyt, melyben kiemelt szerepet kap a játék.

 Kiemelt célunk hogy a gyermek mindennap pozitív érzelmekkel élje át környezetéhez való viszonyát, derűsen, természetesen élje az óvodai együttlétet, mely biztosítja számára a fejlődés egészséges körülményeit.  Cél az egészséges életvitel megismertetése, szokássá alakítása, a gyermekek testi fejlődésének elősegítése, valamint a környezetet szerető, ismerő védő gyermeki személyiség kialakítása.


SZEMÉLYI FELTÉTELEK

 Óvodánkban minden csoportban 2 szakképzett óvodapedagógus és dajka dolgozik. Nevelőink folyamatos továbbképzésre járnak, tanfolyamokon vesznek részt annak érdekében, hogy minél magasabb szintű minőségi oktató- nevelőmunkát végezhessenek. Két gyógytestnevelő segíti a tartáshibák korrekcióját. Német Nemzetiségi óvodapedagógus irányítja a nemzetiségi csoport nevelőmunkáját. Logopédusunk évente szűri a gyermekeket, kezeli a beszéd-hibákat, s ha szükséges külön vizsgálatra is küldi őket a Logopédiai Intézetbe. Óvodaorvosunk és védő nénink minden héten figyelemmel kíséri a gyermekek testi fejlődését.

 
Orvosi szoba   Logopédiai szoba

Az irodában gazdasági ügyintéző végzi óvodánk adminisztrációs dolgait és az ebédbefizetést. Az óvodában lakik a gondnok néni, aki a kertészünkkel együttműködve végzi az udvar és környezetünk rendben tartását. A kertész karbantartási, javítási munkákkal segíti az óvoda zavartalan működését.         Nevelőtestületünk felkészült, munkájuk tudatos, gyermekközpontú. Egyéniségükre jellemző a szeretet, a türelem, szemléletüket az értékek tisztelete, megőrzése határozza meg.


JÁTÉK

 Az óvodás korú gyermek alapvető és legfontosabb tevékenysége. A játékra fordítjuk a legtöbb időt, mert azon keresztül különböző érzelmeket élnek át, barátokat szereznek, megismerik egymást, megtanulnak alkalmazkodni, szabályokat elfogadni és betartani. Játékon keresztül ismerik meg a világot, új ismeretek birtokába jutnak. Fejlődnek képességeik: mozgásuk, emlékezetük, gondolkodásuk, kreativitásuk, beszédük, érzelmeik.

 

A pedagógus feladata a közvetett, szeretetteljes magatartáson keresztül a játék figyelemmel kísérése a gyermek egyéniségéhez, fejlődési üteméhez mérten való fejlesztése, irányítása a játék szabadságát szem előtt tartva. Mindehhez biztosítva a megfelelő légkört, helyet és időt és eszközt.


MUNKA

A munkára nevelés az óvodai élet egészében érvényesülő folyamat, amely áthatja a mindennapi élet tevékenységét. Formájában, és tartalmában fokozatosan változik, így a gyermektől egyre magasabb szintű együttműködést igényel. Közben változnak társas kapcsolatai is. Az önkiszolgálástól elindulva folyamatosan és fokozatosan jut el a legmagasabb szintig, a közösségért végzett munkáig. Alapvető feltételei az eszközök, a lehetőség, az idő, a hely és a nyugodt, derűs légkör biztosítása, és a munka játékkal megegyező sajátosságainak figyelembevétele. A játék és a munka összefonódása mindkét tevékenységet gazdagítja. Az óvónő a munkafajtákat fokozatosan vezeti be, figyelembe véve a gyermekek fejlettségi szintjét.

A munka megszerettetésén keresztül a gyermekekben olyan készségek, képességek, tulajdonságok alakulnak ki, amelyek lehetővé teszik számukra önmaguk önálló ellátását, valamint társaikkal kapcsolatos alapszintű munkafolyamatok elvégzését.


HAGYOMÁNYOK, ÜNNEPEK

 A hagyományok, az óvodai élet szokásai érzelmi átélést, közös várakozást jelentenek a gyermekek számára. Az előre tervezett, egymásra épülő tevékenységek a néphagyományok köré csoportosulnak.

Gyermekek ünnepei: születésnap, névnap, Mikulás, Karácsony, Húsvét Anyák Napja, nagycsoportosok búcsúztatása

Természettel összefüggő ünnepek: Jeles napok, Zöld jeles napok

Társadalmi élettel kapcsolatos ünnepek: Nemzeti Ünnep, Húsvét, Nyusziles, Farsang, Tél temetése

 

AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD KIALAKÍTÁSA

Az egészséges életmódkultúra megalapozása

munkánk szerves része, melyben biztosítjuk a gyermekek zavartalan fejlődését, egészségük fenntartását, megőrzését. Egyéni fejlődési ütemük figyelembevételével segítjük az egészségügyi szokások elsajátítását. Fokozatosan vezetjük be a tevékenységeket, az önkiszolgálás egyre önállóbb végzésére szoktatjuk gyermekeinket. Az optimális életritmus kialakítására rugalmas napirendet biztosítunk, mely alkalmazkodik a gyermek igényeihez, érdeklődési köréhez, tiszteletben tartva a gyermeki játék elsődlegességét.

Figyelmet fordítunk a táplálkozásra a helyes étkezési szokások kialakítására. Óvodánkban a HACCP élelmiszerbiztonsági szabályok betartásával háromszor étkeznek a gyermekek. A reggeli és az uzsonna folyamatosan, a gyermekek igényeihez igazodva történik, önkiszolgáló módon. Rendszeres vitaminfogyasztással kiegészítjük, gazdagítjuk étrendjüket. Lehetőséget biztosítunk egész nap folyamán a gyermekek mozgásszükségletének kielégítésére.

 

Testnevelés, mozgásos játékok

 

A mozgás az élet alapja. Ez generálja a folyamatos fejlődést, változást. A mozgás segíti a gyermeket a környező világ jobb megismerésében, a környezet felfedezésében és meghódításában. Alakítja a gyermekek természetes mozgását, helyzet felismerését. Mindkét óvodában változatos eszközökkel felszerelt tornaterem biztosítja a gyermekek mozgásfejlesztését. Az év folyamán a gyermekek mozgásigényét rendszeres sétákkal, kirándulásokkal, sportvetélkedők szervezésével bővítjük.

 

A kiemelt mozgásfejlesztés három területen valósul meg:

  • a szabad játékokban, a spontán, természetes mozgás közben
  • a mindennapos torna kezdeményezésével
  • a kötelező testnevelés foglalkozások keretén belül

A mozgásfejlesztés érdekében a gyermekeknek lehetőséget biztosítunk úszásra, aerobicra, játékos gyermektornára, karatéra, teniszre. Ha szükséges tartás prevenció alkalmazása, szakszerű állapot felméréssel gyógytestnevelő segíti a prevenciós korrekciós munkát.(rossz testtartás, lúdtalp kialakulásának megelőzése, szükség szerinti kezelése)

 

Célunk a gyermekek természetes, harmonikus mozgásának, testi képességeinek fejlesztése játékos formában. Mozgásfejlesztő eszközeink széles kínálata segíti a napi mozgásigény kielégítését. 


KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE

 

 

A környezet és önmaguk megismerése a biztonságos tájékozódást ad a gyermekek számára, melynek kialakítása az egész óvodai nevelés folyamatát áthatja.

A környezeti nevelés területei

  • a környezet (természeti, társadalmi) tevékeny megismerése
  • család, otthon, testünk,
  • közlekedés (járművek, szabályok)
  • természeti változások, évszakok, napszakok
  • állatok, növények
  • matematikai tartalmú tevékenységek (ok-okozati összefüggések, logikus gondolkodás megalapozása, mennyiségi, formai, térbeli kiterjedésbeli összefüggések)
  • környezetvédelmi jeles napok, melyek beépülnek az óvoda hagyományaiba
 

Célunk a gyermekeket minél több tapasztalathoz (érzékszervi mozgásos tapasztalás) juttatni az őket körülvevő természeti és társadalmi környezetről életkoruknak megfelelő szinten. Megláttatni és felfedeztetni velük a természet szépségeit, annak óvására, védelmére nevelni őket.

ZÖLD KUCKÓ 

 

Az óvodában működő "Zöld Kuckó"  egy régi terv megvalósulása, melynek célja, hogy gyermek közelivé tegyük a természetvédelem megismerését, a környezettudatos életvitel kialakítását. Ezért igyekeztünk egy olyan helyet kialakítani, amely segítségével a gyermekek saját maguk is megtapasztalhatják a természet sokszínűségét, az élet csodáit.


A TANULÁS TEVÉKENYSÉGI FORMÁI 

Anyanyelvi nevelés

Az anyanyelv használata a gyermek környezetével való érintkezés alapvető eszköze. A kommunikáció segíti őt az önkifejezésben gondolatainak legfőbb kifejező eszköze, a szocializáció alapfeltétele. Az anyanyelvi nevelés beépül az óvodai élet minden pillanatába, meghatározza a gyermek társas együttműködését gyermekkel, felnőttel egyaránt.

Célunk, szeretetteljes, szóbeli közlést elősegítő légkör kialakítása, mely hozzájárul a gyermek iskolára való alkalmasságának megalapozásához.

 

Mese–vers, dramatizálás Irodalmi nevelés 

Minden nap többször is verselünk, mesélünk, sokat beszélgetünk a gyermekek élményeiről. Gondoskodunk a megfelelő, többnyire állandó helyről (mesesarok, kuckó,) és az igényes, esztétikus a gyermekek által bármikor használható bábokról, könyvekről, eszközökről, jelmezekről kellékekről.

Célunk az irodalom iránt fogékony, élmény befogadására alkalmas érzelemben gazdag gyermekek nevelése.

 

Ének–zene énekes játékok, Zenei nevelés

A magyar zenei nevelés szilárd alapja a közös éneklés, majd ez a dal vezérli, irányítja az együttjátszást, együtt maradást. A közös játék fejlett egyensúlyérzéket, magabiztosságot, választási, döntési képességet, irányt és időérzéket kíván, közben fejleszti a gyermek esztétikai, viselkedési kultúráját.

A társas együtt éneklés, a közös játék rendkívül segíti a kooperációs készség alakítását a társ elfogadásának képességét, az alkalmazkodást.

Célunk a zene iránti igény felébresztése a gyermekekben, hallás és zenei képességek kibontakoztatása.

 Rajzolás, mintázás, kézimunka

A gyermek számára az egész nap folyamán biztosítottak az ábrázolás változatos eszközei.

A gyermekek a mindennapokban sokrétű tapasztalatokat szereznek a környező világról. Ezt szinte törvényszerűen ábrázolja, újraalkotja. Az ábrázoló tevékenységeiben vizuális ismereteiről vizuális visszajelzést kap. Ugyanakkor tapasztalja, hogy az eredmény nem elégíti ki saját elvárásait. Ez újabb megfigyelésre, alkotásra ösztönzi. Így indul el egy önfejlesztő folyamat, amely minden felnőtt elvárásánál erősebb, hiszen belső motiváció ösztönzi, és az önmagához mért fejlődés pedig örömmel tölti el.

A pedagógus feladata újabb és újabb technikák megismertetése, a nagy és finom motorikus mozgás fejlesztése, az íráshoz szükséges mozgáskoordinációk kialakítása.

Célunk a gyermeki élmény és fantázia világának, szabad önkifejezésének biztosítása és az esztétikai érzékenységük, a szép iránti nyitottságuk  kialakítása.


NÉMET NEMZETISÉGI NEVELÉS

Óvodánkban nagy hagyományai vannak az idegen nyelvekkel való ismerkedésnek  E hagyomány és a társadalmi igény  alapozta meg azt, hogy 1996-ban megkezdődött a német nemzetiségi óvodai nevelés. Jelenleg két csoportban szakképzett kollégák végzik ezt a nevelőmunkát.

Az óvoda e speciális nevelésének célja, hogy a gyermekek kétnyelvű környezetben nevelkedjenek, büszkén vállalják a német identitásukat. A német nemzetiség nyelvének és kultúrájának megismertetésével, ápolásával, a hagyományok felkutatásával átörökítésével valósul meg mindez, az óvodás korú gyermekek életkorához igazodóan, az egyéni fejlődési ütemet szem előtt tartva. A vidám, kiegyensúlyozott, szeretetteljes környezetben az ünnepek is hagyományainkhoz kötődően vannak jelen pl. St. Martin nap, Advent, Fasching, Ostern.

Bővebben: Nevelési programunk specialitása a Német Nemzetiségi Óvodai Nevelési Program


ÓVODÁNK PROGRAMJAI 

A rendszeres séták és kirándulások évszakokhoz, alkalomhoz kapcsolódóan beépültek óvodai életünk mindennapjaiba.

Éves állatkerti belépőnket igyekszünk minél gyakrabban kihasználni. Rendszeresen járunk bábszínházba, ellátogatunk múzeumokba, de gyakran megfordulnak óvodánkban  ismert előadóművészek is..

A Teréz napi szüreti mulatság már hagyománnyá vált egész napos gyermeknapi rendezvény, mely sokrétű, élmény-dús kikapcsolódást nyújt gyermeknek-szülőnek egyaránt.

Az új kisóvodásoknak nyílt napot szervezünk az ismerkedésre beiratkozás előtt. A beszoktatást a szülőkkel közösen segítjük.

Az Óvoda elfogadott Helyi nevelési programja a J.E.K. szabadon választható kiegészítő tevékenységeket kínál a szülői igények és az óvoda hagyományait figyelembe véve. (délután szervezett tevékenységek)

Mozgásfejlesztés tekintetében:

  • úszás – délelőtt , óvodán kívül szervezett (szakedző végzi)
  • aerobic – óvodában (óvodapedagógus, gyógytestnevelő, aerobicoktató)
  • tenisz, karate, foci, - óvodában (szakedző)

Művészeti fejlesztés tekintetében:

  • Nyelvvel való ismerkedés
  • angol, német –óvodában   (nyelvvizsgázott óvodapedagógus)
  • Néphagyomány ápolás
  • néptánc – óvodában (szakoktató)

Biztosítjuk igény szerint a hitoktatást, a zeneovit, és a hangszerrel való ismerkedést.

VÁRUNK MINDEN KEDVES KIS ÓVODÁST, AKIK SOKAT SZERETNEK JÁTSZANI. ÓVODÁNK PROGRAMJÁT AJÁNLJUK AZOKNAK A SZÜLŐKNEK,  AKIK AZONOSULNI TUDNAK ÓVODÁNK NEVELÉSI ELVEIVEL, ÉS ÉRTÉKKÉNT A LEGFONTOSABBNAK TARTJÁK GYERMEKÜK NEVELÉSI-TANULÁSI MEGALAPOZOTTSÁGÁT, EGÉSZSÉGES, HARMÓNIKUS  FEJLŐDÉSÉT

 
 
   
 
Perscriptor