Óvodánk a Baross Ovi – Kindergarten Baross óvoda –
régi nevén a II. számú Összevont Óvoda – 2005-ben ünnepelte 40.
évfordulóját. Ez idő alatt megszámlálhatatlan "kiscsoportosként" óvodánkba
iratott gyermek gyermekei nevelkedhettek, játszhattak e családias
környezetben, készítettük fel játékos ismeretszerzéssel az iskolára.
Pesterzsébet 1960 óta nagyot fejlődött – új városközpontot és sok lakást
építettek fel -, így a családokban több gyermeket is vállaltak a szülők, ami
új óvodák létrehozását tette szükségessé.
1965 júniusában nyílt meg a Baross utca 79. számú Óvoda, és 1967-ben a
Baross utca 81. számú Óvoda, melyek ebben az időben még külön egységként
működtek.
A Baross u. 79. számú Óvodát Kisfaludy Józsefné vezette nagyon magas
színvonalon, helyettese Melkvi Józsefné volt. Az intézményt három csoporttal
nyitották meg, a 3-6 éves gyermekek számára.
Óvodánkban ettől az időtől kezdve új nevelési módszereket vezettek be,
melyek szakmai gyakorlatát bemutattuk a kerületben dolgozó óvónőknek. A
Baross u. 81. szám alatt működő Óvoda épülete 1967-ben készült el.
Vezetésére Melkvi Józsefnét kérték fel, akinek helyettese Csekő Jánosné
lett. Az óvodában három csoport volt.
1968-ban Csekő Jánosné, a későbbiekben Gecse Gáborné majd Csörgei
Miklósné vállalták az óvoda vezetését.
A 70-es évek közepén az oktatásra egyfajta megújulás volt jellemző,
melynek megvalósításában a kerületi pedagógusok aktívan részt vettek..
1974-ben Japán delegáció járt a Baross u. 79. szám alatt működő óvodában,
hogy megismerkedjenek az „új zenei módszer” bevezetésével, a
Kodály-módszerrel, s annak gyakorlatával.
1975-ben kísérletként vezették be az Óvodai Igazgatóságokat 2-3 intézmény
összevonásával. Ennek során került összevonásra a Baross 79. és 81. számú
óvoda. Kisfaludy Józsefnét óvodaigazgatónak kérték fel, és létrehozzák a
tagóvoda-vezető elnevezést.
A Baross u. 79. sz. óvodában Winkler Jánosnét, míg a Baross u. 81. sz.
óvodában Csekő Jánosnét kérik fel a feladatra. A kísérlet jól sikerült, így
az összevont intézményeket együtt hagyták a továbbiakban II. számú Összevont
Óvodaként működött. 1976-81 között bekövetkezett hatalmas demográfiai hullám
következtében a csoportok 36-42 fős létszámúak voltak, ami bebizonyította,
hogy az óvodapedagógiára nemcsak szükség van, de a bővítés is
elkerülhetetlen. A Baross 79. számú óvodát egy, a Baross 81. számú óvodát
pedig kettő csoporttal bővítették a magasabb színvonalú ellátás érdekében.
A kerület vezetőinek engedélyezésével 1977-ben indult a „játékos
nyelvoktatás” Tóth Sándorné vezetésével. 1986-ban a jó módszer sikerének
köszönhetően az óvodában tartotta meg az orosz irodalom és nyelvtanárok
világkongresszusa szekció ülését, a MAPRIÁL-t. A pedagógia egyre nagyobb
mértékben fejlődött az óvodáskorú gyermekek korának megfelelő módszerek
kialakításában.
1981-ben kísérletként vezették be a lassabban fejlődő gyermekek
felzárkóztatására a Korrekciós csoportot, mely a Baross u. 81. számú óvoda
épületében működött, Bíró Zoltánné óvónő-gyógypedagógus vezetésével.
1981-ben Kisfaludyné nyugdíjba vonulása után Kiss Dezsőné vette át az
intézmény vezetését, aki szintén töretlen kedvvel folytatta az irányítást.
Ebben az időben a Baross 79. szám alatt levő épületben Winkler Jánosné volt
a tagóvoda-vezető, a Baross u. 81-ben Győrné Varga Kornélia.
1984-ben Győrné Varga Kornéliát kinevezték vezető óvónőnek, a VII. számú
Összevont Óvodába, helyette Sólyom Istvánné vette át a tagóvoda vezetését.
A Pesterzsébeti Városközpont növekedése szükségessé tette, hogy újabb
csoportokat hozzanak létre, ezért 1984-től 1986-ig a „Bocsák Villá”-ban
alakítottak ki egy, majd két csoportot újabb tagóvodájaként a II. számú
Összevont Óvodának, melynek tagóvoda-vezetője Marton Sándorné lett.
1985-ben az üzemi óvodák is a Tanács fennhatósága alá kerültek, így a II.
számú Összevont Óvodához csatlakozott a Harisnyagyári Óvoda is a Lila
bölcsődébe kihelyezett két csoporttal.
A teljes átfogó nevelési, fejlesztési koncepcióra jellemző, hogy 1978-tól
óvodai logopédus működött az intézményben Dr. Dorsch György személyében.
Ebben az időben kapott komoly szerepet az anyanyelvi nevelés is, ami azóta
is magas színvonalra fejlődött. 1983-tól 1986-ig kísérletet végeztek a
Baross 81. óvodában „A képolvasás az óvodában” című programmal, melyben az
intézmény minden pedagógusa részt vett, B. Méhes Vera és Zsolnai József
vezetésével. Ennek hatására vezették be az I. osztályosoknál a képolvasás
módszerét.
A komplexitás kialakítása érdekében egyre nagyobb teret kapott az
anyanyelvi nevelés fejlesztése mellett a zenei terület is. A 70-es évek
közepén elismerést kapott az óvoda a Kodály-módszer jó színvonalú
alkalmazásáért. 1989-ben Fekete Katalin óvónő vezetésével indult be a „zene
óvoda”, ahol a gyermekek érzelmi kötődés alapján szeretették meg a zenét, az
örömteli éneklést, mely hagyomány a mai napig él. 1990-ben Somogyvári Ildikó
vezetésével megalakult óvodánk énekkara, ami sikeres működésének
köszönhetően többször is meghívást kapott a kerület különböző
rendezvényeire.
Az intézmény nevelői fontosnak tartották, hogy ne csak értelmileg,
érzelmileg, de fizikailag is új fejlesztésben részesüljenek az arra
rátermett gyermekek, 1981-től elkezdődött az úszás – azaz a vízhez
szoktatás – bevezetése. Az 1990-es évektől a nyári időszakban a Csepeli
strandon, később a Csepeli Papírgyári majd a Spartacus Uszodában, és a
Kispesti Tanuszodában oktatták rendszeresen az úszást a 3-7 éves gyermekek
részére, képzett szakemberek vezetésével.
1989-ben nevezték ki Marton Sándornét – a II. sz. Összevont Óvoda
tagóvoda-vezetőjét – óvodai szaktanácsadónak. Szakmai munkája segítette,
hogy a fővárosban elsőként, az országban másodikként bevezetésre került a
gyermekek megfelelő testi fejlődése érdekében a Prevenciós Tartásjavító
Program. Ennek keretében felmérésre került a gyermekek hátizomerőssége, a
mindennapi testnevelésbe beépítésre kerültek a fejlesztő gyakorlatok, és
évente kétszer mérésekkel ellenőrizték a fejlődés eredményét. 1991-ben
mindkét Óvodában tornaterem került kialakításra – szintén a prevenciós
program keretében, Háda Ferenc segítette a szakmai munkát -, ahol az új
sporteszközökkel ismerkedhettek a gyermekek.. Ezekkel az eszközökkel gyakran
tartottunk bemutatók a kerületi óvodapedagógusok számára.
A rendszerváltás, a módszertani szabadság színesebbé tette a palettánkat.
1991-től a hitoktatás keretében az érdeklődő családok gyermekeivel
Somogyvári Ildikó ismertette meg elsőként a vallási történeteket. Ez a
bibliai történeteket megismertető játékos hitoktatás törvény által
biztosított lehetősége napjainkban is adott óvodai nevelésünkben.
1993-tól a gyermeklétszám csökkenése lehetőséget adott a kerületi
báziskönyvtár létrehozására– melynek könyvállományát szűkös anyagi keretek
miatt csak lassú fejlődéssel tudjuk növelni. Mindent elkövetünk napjainkban
is - pályázatok, támogatások gyűjtése - hogy a szakmai könyvállomány
segíteni tudja a pedagógusok, szülők nevelőmunkáját, biztosítsa a korszerű
ismereteket nyújtó szakirodalom jelenlétét a mindennapokban.
Kiss Dezsőné nyugdíjba vonulása után Marton Sándorné lett az óvoda
vezetője, a testület teljes egyetértésével, így lehetett folytatni a jól
szervezett, közös munkát.
1995-ben az Óvoda 30 éves jubileumát ünnepelte, mely alkalomból
tiszteletüket tették a kerület vezetői, és az Oktatási Osztály képviselői
is. Intézményünk mindig nyitott volt a szülők felé, hiszen nevelési
eredményeink csak a szülői házzal jó együttműködésben lehet sikeres.
Különböző rendezvényeket szervezünk, ahol óvodai nevelők, gyermekkel együtt
tölthetnek közös délutánokat a szülőkkel. Ilyen ünnepi rendezvény az "Ovi-Buli” is, ami 1995 óta zajló és napjainkban is sikeres a szülők által is kedvelt
hagyomány.
Az óvoda nevelőtestülete folyamatosan arra törekedett, hogy a
családokkal, a szülői közösséggel is jó kapcsolatot alakítson ki. Ennek
érdekében alakult meg az „Óvodaszék” 1996-ban, melynek szerepe egyre
jelentősebb a közös nevelőmunkában. A szülői képviselők együttgondolkodása,
segítsége sok eredményt hoz az óvoda fejlesztésében.
1997-ben a szülők közössége létrehozta a Kindergarten Alapítványt, mely
arra szolgál, hogy az óvoda alapfeladatain túlmutató alternatív fejlesztési
törekvések finanaszírozásához pénzforrást biztosítson. Az alapítvány által
biztosított összegekből került fejlesztésre a játszó- és sportudvar,
valamint ebből kerülnek finanszírozásra a nagyobb értékű sport- és
játszóeszközök is. A gyermekprogramokhoz is gyakran hozzájárul az
alapítvány, ami segítséget nyújt a Helyi óvodai program megvalósításának
színesítéséhez.
Kerületünk kultúrális és Közművelődési intézményeivel folyamatos
kapcsolatban vagyunk, ilyen a CSILI Művelődési Központ, ahová színház- és
bábelőadásokra, valamint a Gaál Imre Galéria, Pesterzsébet Múzeum, ahová
kiállításokra látogatunk óvodásainkkal.
Jelentős eredményünk a Baross 79.-ben működő Német Nemzetiségi Nevelés mely 2006 -ban ünneplte 10 évfordulóját. A Német Kisebbségi Önkormányzat
Pesterzsébet kezdeményezése, a kerületi társadalmi igények, valamint a
pedagógusok szakmai érdeklődésének sikeres találkozása segítette életre a
nemzetiségi nevelés beindítását, mely napjainkban is sikeresen működik. A
szakmai fejlesztést Lászlóné Ammer Klára és Kálmán Ágnes nemzetiségi
óvodapedagógusok biztosítják.
A Baross 81. óvodában a szülői igényeket figyelembe véve vezettük be az
angol nyelvvel való ismerkedést, amit óvodapedagógusaink megfelelő nyelvi és
módszertani képzettséggel végeznek sikeresen.
A nevelőközösség a törvényi előírásoknak megfelelően - a fent leírt
szakmai múlt értékeire építve és a korszerű tudományos ismereteket
figyelembe véve - megalkotta és 1999 őszén bevezette a Helyi Nevelési
programot . A J. E. K. Játék- Egészséges éltemód - Környező világ tevékeny
megismerése Óvodai program 2004-ben felülvizsgálatra került, s az elfogadott
helyi program alapján folyik napjaink óvodai nevelőmunkája.
Partneriskolánk 2002-től a nagycsoportos óvodások számára
környezetismeret foglalkozásokat szerveznek, ami jól illeszkedik a Helyi
nevelési programunk környezeti projektjéhez. A Vörösmarty Mihály Általános
Iskola és Logopédiai Intézet pedagógusai játékosan vezetik be óvodásainkat
az iskolás életbe. Az iskola minden évben biztosítja, hogy a nemzetiségi
óvodások az iskola által jól működő, magas színvonalú német nemzetiségi
iskolai oktatásba felvételt nyerjenek.
Fontosnak tartjuk a szülők tájékoztatását a kerületben működő
iskolákról.2003-ban kiállítást, fórumot, és azóta is évi rendszeres " De
nehéz az iskolatáska" címmel bemutatkozó fórumot szervezünk a könnyebb
iskolaválasztás érdekében.
Szakmai munkánkat a folyamatos önképzés jellemzi. A nevelőközösség a
Comenius Minőségfejlesztési Programban végzett eredményeként 2003-ban
megszerezte a Partnerközpontú Intézmény rangot. Ez indította el óvodánkat a
minőségbiztosítás útján, mely a jelenleg elkészült Minőségirányítási
Programunk alapján folyamatos munka a fejlesztés érdekében.
A tartásjavító program szakmai megvalósításának fejlesztésére 2005-ben
elvégezte két kolléganő – Borók Gabriella és Szima Krisztina - a Tessedik
Sámuel Főiskolán óvodai gyógy-testnevelő szakot, második diplomájukat
szerezték meg.
A J.E.K. Helyi Óvodai Program környezeti projektjének kiemelt feladata,
hogy a gyermekek minél több tapasztalatot szerezzenek környezetükről. Ezt
biztosítja az állatkerti bérlet mely minden évben megvásárlásra kerül. A
rendszeres állatkerti látogatásokat zoopedagógiai szakismeretekkel
rendelkező kolléganőnk, Barsán Krisztina vezeti.
2004 -ben Marton Sándorné nyugállományba vonult. Megbízott
óvodavezetőként Szabó Gizella került az intézmény élére.
Az intézményvezetői állás pályáztatásra került, a nyertes pályázó a
korábban a Gyermekmosoly óvoda vezető helyetteseként dolgozó Bélteczkyné
Szende Hilda lett, aki 2005 január 1-étől tölti be a Baross Ovi
Kindergarten Baross Óvoda vezetői posztját. Baross 79.óvodában
vezetőhelyettese Harsányi Ildikó, a Baross 81 óvodában tagóvoda vezetője
Láng Krisztina, akik nagymértékben elősegítik a vezető irányításával a
szakmai munka sikerét napjainkban.
A szakmailag jól összeszokott közösség az új vezetői dinamizmust
megismerve új ötletekkel fejleszti munkáját napjainkban. 2005. április
11-én, József Attila születésének 100. évfordulóján számos rendezvényen
részt vettek óvodásaink, és Irodalmi délután keretében a gyermekeink és
szülői közösség számára kiállítást és irodalmi alkotásokból előadást
szerveztünk nagy sikerrel.
A szülői igényeket szem előtt tartva a Helyi programhoz kapcsolódóan
különböző tanfolyamokat indítottunk, ilyen az ovi foci, aerobik, a tenisz és
a több éves múltra visszatekintő ovi karate is. A nyelvvel való
ismerkedésben az Angol, a művészeti értékek elősegítésére a néptánc nyújt
lehetőséget gyermekeink számára.
Az óvoda fennállásának 40 évfordulóját ünnepelte 2005 júniusában, melyet
gyermekrajz kiállítással és születésnapi gyermekrendezvénnyel tettünk
emlékezetessé a résztvevők számára.
A 2006-os év a Német nemzetiségi nevelés 10 évfordulója jegyében telik,
mely alkalom lehetőséget ad a szakmai visszatekintésre, az eredmények
megmutatására, és az új célok megfogalmazására.
Intézményünk folyamatosan arra törekszik, hogy színesebbé és magasabb
színvonalúvá tegye az óvodai nevelést, melyhez a jól megfogalmazott célok,
előremutató vezetés, összetartó közösség kitartó munkája szükséges az
elkövetkezendő időszakban épp úgy, mint az eltelt 40 évben.

|