Program Óvoda Fejlesztés Taneszköz Grafika

Szakvélemény az "Öntapadós társasjáték és szemléltetőeszköz" című
Lem JátékEszközTárról



A játék az óvodás gyermek életeleme, alaptevékenysége, mely tevékenységben formálódik, alakul, fejlődik a gyermek.
A játék az egész személyiséget formálja, játék közben szerez tapasztalatokat, alakulnak értelmi erői, formálódik érzelemvilága, akarati élete, társas kapcsolatai. A gyermek, játék közben tanul, s ha megfelelő játékszerek állnak rendelkezésére, ez a játszási - tanulási folyamat egyszerűbb és eredményesebb lehet. Ilyen egyszerű játékszer a Lem JátékEszközTár sorozat.
Előnye a forgalomban lévő számos hazai és külföldi hasonló jellegű, "feladatmegoldós", didaktikus játékszerhez viszonyítva, /mint pl. Az óvodáskor fejlesztő játékai, Játsszunk a szóval, Játék a matematika, Az óvodás gyermek és a játék/ hogy egyszerű, olcsó, praktikus, könnyen kezelhető, mind a családban, mind az intézményes nevelés keretében jól használható. Szimpatikus, hogy tetszés szerint növelhető témában, életkor szerint, s a megoldható feladatok nehézségi foka is változtatható.
A szerző folyamatosan kívánja megjelentetni és bővíteni a sorozatot. A füzetek gyűjtőként is szolgálhatnak, s a gyűjtemény egyben igen sok játékleírást is tartalmaz - késztetve ezzel is a játék résztvevőit új szabályok kitalálására.
A szabályjáték értéke minden életkorban, amikor már a gyermek megérti a szabályok lényegét, betartásuk fontosságát, - azaz, amikor megkezdődik a szabálytudat formálódása - rendkívül fontos, hisz fegyelemre, pontosságra, önállóságra, a győzelem és a vereség átélésére, megélésére szoktat. Segít a kudarc elviselésében épp úgy, mint a siker megélésében, becsületességet, alkalmazkodni tudást, segítőkészséget formál és tapasztalatot ad az együttjátszásnál kívánatos magatartásformák gyakorlásához. Alakítja a kommunikációs és kooperációs képességet az életkornak, fejlettségnek megfelelő szinten.
A Lem JátékEszközTár egészségügyi és esztétikai tekintetben is megfelel a kívánalmaknak.
Már a címlap orientál, hogy milyen életkorra készült a játék, s a szabályok is elolvashatóak a borítón.
A szöveg egyszerűen fogalmazott, értelmezése nem igényel különösebb pedagógiai felkészültséget, szülők számára is jól érthető, de a szabályokat tetszés szerint módosíthatja a kreatív pedagógus.
Jó, hogy a játékszer kitalálója a színekkel, formákkal, méretekkel is variál, mert ezzel a kisgyermek konkrét tapasztalatokon alapuló, képszerű gondolkodására épít. Céltudatosan fejleszteni kívánja a mentális képességeket az érzékeléstől a gondolkodásig, s ezzel az iskolai tanuláshoz szükséges pszichikus funkciók fejlesztéséhez járul hozzá.
Az óvodáskorú gyermek a leírt szabályok miatt először csak felnőtt /óvónő, szülő/ segítségével használhatja a játékszert, a nagyobb, olvasni tudók már önállóan is. A leírt szabályok "feladatok" nehezíthetők, változtathatók tetszés szerint.
Előnye a játékszernek, hogy többen játszhatnak vele egyszerre. Az is mellette szól, hogy "gyűjthető" s főleg a kisiskolások "gyűjtőszenvedélyét" elégítheti ki. Segíti a játékos iskolai tanulást is. Lehetőséget ad, hogy a gyermek, játék közben tanuljon meg sok mindent, rendszereződnek ismeretei, formálódik kifejezőkészsége, bővül szókincse, stb.
A Lem JátékEszközTár széleskörű terjesztésével mind az óvodáskorú, mind az iskoláskorú gyermek nyerhet.
Gratulálok a szerzőnek, hasznos munkájához!


Kecskemét, 1999. április 10.
Dr. W. Mikó Magdolna s.k.
kandidátus, pszichológus, főiskolai tanár.

Program Óvoda Fejlesztés Taneszköz Grafika