Szakvélemény
az "Öntapadós társasjáték és szemléltetőeszköz" című
Lem JátékEszközTárról
A játék az óvodás gyermek életeleme, alaptevékenysége,
mely tevékenységben formálódik, alakul, fejlődik a gyermek.
A játék az egész személyiséget formálja, játék közben
szerez tapasztalatokat, alakulnak értelmi erői, formálódik
érzelemvilága, akarati élete, társas kapcsolatai. A gyermek,
játék közben tanul, s ha megfelelő játékszerek állnak
rendelkezésére, ez a játszási - tanulási folyamat egyszerűbb
és eredményesebb lehet. Ilyen egyszerű játékszer a Lem
JátékEszközTár sorozat.
Előnye a forgalomban lévő számos hazai és külföldi hasonló
jellegű, "feladatmegoldós", didaktikus játékszerhez viszonyítva,
/mint pl. Az óvodáskor fejlesztő játékai, Játsszunk a
szóval, Játék a matematika, Az óvodás gyermek és a játék/
hogy egyszerű, olcsó, praktikus, könnyen kezelhető, mind
a családban, mind az intézményes nevelés keretében jól
használható. Szimpatikus, hogy tetszés szerint növelhető
témában, életkor szerint, s a megoldható feladatok nehézségi
foka is változtatható.
A szerző folyamatosan kívánja megjelentetni és bővíteni
a sorozatot. A füzetek gyűjtőként is szolgálhatnak, s
a gyűjtemény egyben igen sok játékleírást is tartalmaz
- késztetve ezzel is a játék résztvevőit új szabályok
kitalálására.
A szabályjáték értéke minden életkorban, amikor már a
gyermek megérti a szabályok lényegét, betartásuk fontosságát,
- azaz, amikor megkezdődik a szabálytudat formálódása
- rendkívül fontos, hisz fegyelemre, pontosságra, önállóságra,
a győzelem és a vereség átélésére, megélésére szoktat.
Segít a kudarc elviselésében épp úgy, mint a siker megélésében,
becsületességet, alkalmazkodni tudást, segítőkészséget
formál és tapasztalatot ad az együttjátszásnál kívánatos
magatartásformák gyakorlásához. Alakítja a kommunikációs
és kooperációs képességet az életkornak, fejlettségnek
megfelelő szinten.
A Lem JátékEszközTár egészségügyi és esztétikai tekintetben
is megfelel a kívánalmaknak.
Már a címlap orientál, hogy milyen életkorra készült a
játék, s a szabályok is elolvashatóak a borítón.
A szöveg egyszerűen fogalmazott, értelmezése nem igényel
különösebb pedagógiai felkészültséget, szülők számára
is jól érthető, de a szabályokat tetszés szerint módosíthatja
a kreatív pedagógus.
Jó, hogy a játékszer kitalálója a színekkel, formákkal,
méretekkel is variál, mert ezzel a kisgyermek konkrét
tapasztalatokon alapuló, képszerű gondolkodására épít.
Céltudatosan fejleszteni kívánja a mentális képességeket
az érzékeléstől a gondolkodásig, s ezzel az iskolai tanuláshoz
szükséges pszichikus funkciók fejlesztéséhez járul hozzá.
Az óvodáskorú gyermek a leírt szabályok miatt először
csak felnőtt /óvónő, szülő/ segítségével használhatja
a játékszert, a nagyobb, olvasni tudók már önállóan is.
A leírt szabályok "feladatok" nehezíthetők, változtathatók
tetszés szerint.
Előnye a játékszernek, hogy többen játszhatnak vele egyszerre.
Az is mellette szól, hogy "gyűjthető" s főleg a kisiskolások
"gyűjtőszenvedélyét" elégítheti ki. Segíti a játékos iskolai
tanulást is. Lehetőséget ad, hogy a gyermek, játék közben
tanuljon meg sok mindent, rendszereződnek ismeretei, formálódik
kifejezőkészsége, bővül szókincse, stb.
A Lem JátékEszközTár széleskörű terjesztésével mind az
óvodáskorú, mind az iskoláskorú gyermek nyerhet.
Gratulálok a szerzőnek, hasznos munkájához!
Kecskemét, 1999. április 10.
Dr. W. Mikó Magdolna s.k.
kandidátus, pszichológus, főiskolai tanár.