Program Óvoda Fejlesztés Taneszköz Grafika

Szakmai vélemény az "Öntapadós társasjáték és szemléltetőeszköz" című
Lem JátékEszközTárról



A móri Napsugár Óvoda nevelési programja az "Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel" c., választható program adaptációja. Nevelési koncepciókban, az Országos Alapprogram szellemiségének megfelelően a játék prioritást kap a tevékenységstruktúrán belül. Azért is tekintjük elsődleges, meghatározó, semmi mással nem helyettesíthető tevékenységnek, mert a tanulást is alapvetően játékba integráltan valósítjuk meg. Csoportjaink, ahol a játékokat kipróbáltuk: vegyes csoportok, 3-7 évesek nevelkednek bennük, 27-28 fővel.
Évek óta arra törekszünk a szülőkkel való kapcsolatban, hogy ráébresszük őket a gyermekek számára hasznos játékok választására. A bolti kínálatban piaci- üzleti, és nem mindig pedagógiai szempontok dominálnak. A választék óriási, és a robotok, fegyverek, barby babák divatja, népszerűsége töretlen.
Ebben a világban üde színfolt a kipróbált játékcsalád.

Általános véleményünk:
A játék az általános pedagógiai követelményeknek megfelel. Látszik, hogy készítője pedagógus, aki a saját maga gyakorlatában kipróbálója, tesztelője az ötletes játékoknak. Értékét többek között az adja, hogy a gyermekek pszichikusan készek az esztétikus, szemnek tetszetős eszközök befogadására, felkelti motivációjukat, és ébren tartja a kíváncsiságot. Alkalmas a figyelem tartós lekötésére, a szabályok elfogadtatására, gyakoroltatására. Biztosítja szabályjátékként azt az örömforrást, amely a szabályok betartásával élhető át, fenntartja a versenyszellemet. A játék előhívja a funkcióörömöt, a gyerekek kellemes élményként élik át valami újnak a felfedezését.
A szabályok felfoghatók, befogadhatók és betarthatók. Vegyes csoportokban a különböző korosztályok megléte mellett a szabályok könnyebb és nehezebb relációjában is funkcionálhatnak. Kielégítik a kisebbek - nagyobbak cselekvési vágyát, szívesen vették kézbe és kérték az óvónőktől a játékokat, újra akarták élni a játékélményt.
Megjegyzem: a kipróbálásra kevés idő állt rendelkezésünkre a május havi sok program, és a játékok késszé alakítása miatt.
Forma és színviláguk kifogástalan. A piacon vannak képességfejlesztő játékok, tartós anyagból, elérhető áron. Mégis: esztétikailag ez a játék küllemével meghaladja a piacon kaphatót.

Konkrét tapasztalatok:
A játékokat a reggeli és délutáni gyülekezési időben, ill. mind a hat gyermekcsoportban kipróbáltuk.
Az óvónők véleménye a következő:

Lem 5 "Mesefüzet"
A játékok közül ezt tartjuk a legjobbnak, gyerekekhez a legközelebb állónak. Sokrétűen gazdag fejlesztő hatását tapasztaltuk: Erősen érvényesül kommunikációs késztetése, fejleszti a gyermekek együttműködési készségét. A szabályok egyértelműek, egyre nehezebbek, a fokozatosság elvének megfelelően. A játék alkalmas az egyedül játszásra ill. társakkal az együttes játékra. Lehetőséget ad az önálló mesélésre, a gyermekek gyakorolhatják a sorba rendezést. Újraélhetik a szereplőkre jel-lemző karakterek megnyilvánulásait, felidézhetik a cselekményt, a történetet, segíti a gyermeki szemé-lyiség önmegvalósítását. Fejlesztő hatását látjuk a vizuális és verbális memóriára, a fantázia szárnya-lására, a szövegértésre. Bővíti a szókincset, gyakoroltathatók a relációs szavak.

Lem 4 "Vízparton"

Ez a játék is elnyerte a gyerekek tetszését. A játék népszerűsége a gyermekek megfelelő fejlettségét feltételezi. A nagyobbak szerettek vele jobban játszani, akik képesek elfogadni a szabály dominan-ciáját. Az érzelmek differenciálódásának eredményeként választják a szabályjátékot, át akarják élni a versenyhelyzeteket, képesek a játék komolyságát igazolni a szabállyal való azonosulás útján. Ez a játék is több fejlesztő hatást fejt ki. Lehetőséget ad párosításra, az emlékezet fejlesztésére, javítja a szem- kéz koordinációt, az ügyességet. A játékban jól alakítható a megfigyelési készség, fejleszthető a finommotorika. Felfedezhetik a rész- egész viszonyt, amellyel javul a gyermekek gondolkodása, műve-letvégzése, különös tekintettel az analizáló- szintetizáló képessége.

Lem 3 "Színhalász"

Fejlesztő hatása érvényesül az előző játéknál leírtak alapján. A gyermekek számára örömet okozott a színek - formák összhangja, amely vonzóvá teszi a játékot. Szívesen működtek együtt társaikkal. A szabályismertetés során azt tapasztaltuk, hogy a gyermekek megértették a kötöttségeket, képesek voltak alkalmazni azokat a játék során. A verbális tanulással fejlődött memóriájuk, alakítottuk színisme-retüket. Inkább a nagyobb gyerekek számára volt vonzó játék, nyugodt légkör, a pedagógus figyelme, segítése mellett jelentett élményt a gyerekeknek. A játszó gyerektől, pedagógustól kreatív magatar-tást kíván.

Összességében: nagy pedagógiai értékű, esztétikailag igényes fejlesztő játékokat próbáltunk ki a nevelési gyakorlatban. Örömmel üdvözöljük óvodánkban ezt a lehetőséget; ezeknek a korszerű fejlesztő eszközöknek kipróbálására.
A játék tesztelése során szerzett jó tapasztalatok birtokában a játéknak a személyiségfejlesztésben betöltött szerepe mellett az alábbi észrevételeket, javaslatokat tesszük, kérve szíves fogadásukat:


- A játékok ára használhatóságukhoz képest kedvező.
- A játékok elkészítése szülői, pedagógusi közreműködéssel történhet. Elkészítésüket az ábrák és a részletes leírások nagymértékben megkönnyítik.
- A dobókockákat javasoljuk "gyárilag" elkészíteni, mert a miniatűr képek könnyen leesnek a kocka felületéről.
- Javasoljuk a mesék bővítését.
- Végül: javasoljuk a meseképek, ill. a játékképek tárolási helyét megoldani!

Köszönettel a Napsugár Óvoda nevelőtestülete nevében:


Mór, 2003. június 16,
Bencze Györgyné s.k.
óvodavezető, közoktatási szakértő

 

Program Óvoda Fejlesztés Taneszköz Grafika