Szakmai vélemény az "Öntapadós
társasjáték és szemléltetőeszköz" című
Lem JátékEszközTárról
A móri Napsugár Óvoda nevelési programja az "Óvodai nevelés
a művészetek eszközeivel" c., választható program adaptációja.
Nevelési koncepciókban, az Országos Alapprogram szellemiségének
megfelelően a játék prioritást kap a tevékenységstruktúrán
belül. Azért is tekintjük elsődleges, meghatározó, semmi
mással nem helyettesíthető tevékenységnek, mert a tanulást
is alapvetően játékba integráltan valósítjuk meg. Csoportjaink,
ahol a játékokat kipróbáltuk: vegyes csoportok, 3-7 évesek
nevelkednek bennük, 27-28 fővel.
Évek óta arra törekszünk a szülőkkel való kapcsolatban,
hogy ráébresszük őket a gyermekek számára hasznos játékok
választására. A bolti kínálatban piaci- üzleti, és nem
mindig pedagógiai szempontok dominálnak. A választék óriási,
és a robotok, fegyverek, barby babák divatja, népszerűsége
töretlen.
Ebben a világban üde színfolt a kipróbált játékcsalád.
Általános véleményünk:
A játék az általános pedagógiai követelményeknek megfelel.
Látszik, hogy készítője pedagógus, aki a saját maga gyakorlatában
kipróbálója, tesztelője az ötletes játékoknak. Értékét
többek között az adja, hogy a gyermekek pszichikusan készek
az esztétikus, szemnek tetszetős eszközök befogadására,
felkelti motivációjukat, és ébren tartja a kíváncsiságot.
Alkalmas a figyelem tartós lekötésére, a szabályok elfogadtatására,
gyakoroltatására. Biztosítja szabályjátékként azt az örömforrást,
amely a szabályok betartásával élhető át, fenntartja a
versenyszellemet. A játék előhívja a funkcióörömöt, a
gyerekek kellemes élményként élik át valami újnak a felfedezését.
A szabályok felfoghatók, befogadhatók és betarthatók.
Vegyes csoportokban a különböző korosztályok megléte mellett
a szabályok könnyebb és nehezebb relációjában is funkcionálhatnak.
Kielégítik a kisebbek - nagyobbak cselekvési vágyát, szívesen
vették kézbe és kérték az óvónőktől a játékokat, újra
akarták élni a játékélményt.
Megjegyzem: a kipróbálásra kevés idő állt rendelkezésünkre
a május havi sok program, és a játékok késszé alakítása
miatt.
Forma és színviláguk kifogástalan. A piacon vannak képességfejlesztő
játékok, tartós anyagból, elérhető áron. Mégis: esztétikailag
ez a játék küllemével meghaladja a piacon kaphatót.
Konkrét tapasztalatok:
A játékokat a reggeli és délutáni gyülekezési időben,
ill. mind a hat gyermekcsoportban kipróbáltuk.
Az óvónők véleménye a következő:
Lem 5 "Mesefüzet"
A játékok közül ezt tartjuk a legjobbnak, gyerekekhez a
legközelebb állónak. Sokrétűen gazdag fejlesztő hatását
tapasztaltuk: Erősen érvényesül kommunikációs késztetése,
fejleszti a gyermekek együttműködési készségét. A szabályok
egyértelműek, egyre nehezebbek, a fokozatosság elvének megfelelően.
A játék alkalmas az egyedül játszásra ill. társakkal az
együttes játékra. Lehetőséget ad az önálló mesélésre, a
gyermekek gyakorolhatják a sorba rendezést. Újraélhetik
a szereplőkre jel-lemző karakterek megnyilvánulásait, felidézhetik
a cselekményt, a történetet, segíti a gyermeki szemé-lyiség
önmegvalósítását. Fejlesztő hatását látjuk a vizuális és
verbális memóriára, a fantázia szárnya-lására, a szövegértésre.
Bővíti a szókincset, gyakoroltathatók a relációs szavak.
Lem 4 "Vízparton"
Ez a játék is elnyerte a gyerekek tetszését. A játék népszerűsége
a gyermekek megfelelő fejlettségét feltételezi. A nagyobbak
szerettek vele jobban játszani, akik képesek elfogadni a
szabály dominan-ciáját. Az érzelmek differenciálódásának
eredményeként választják a szabályjátékot, át akarják élni
a versenyhelyzeteket, képesek a játék komolyságát igazolni
a szabállyal való azonosulás útján. Ez a játék is több fejlesztő
hatást fejt ki. Lehetőséget ad párosításra, az emlékezet
fejlesztésére, javítja a szem- kéz koordinációt, az ügyességet.
A játékban jól alakítható a megfigyelési készség, fejleszthető
a finommotorika. Felfedezhetik a rész- egész viszonyt, amellyel
javul a gyermekek gondolkodása, műve-letvégzése, különös
tekintettel az analizáló- szintetizáló képessége.
Lem 3 "Színhalász"
Fejlesztő hatása érvényesül az előző játéknál leírtak alapján.
A gyermekek számára örömet okozott a színek - formák összhangja,
amely vonzóvá teszi a játékot. Szívesen működtek együtt
társaikkal. A szabályismertetés során azt tapasztaltuk,
hogy a gyermekek megértették a kötöttségeket, képesek voltak
alkalmazni azokat a játék során. A verbális tanulással fejlődött
memóriájuk, alakítottuk színisme-retüket. Inkább a nagyobb
gyerekek számára volt vonzó játék, nyugodt légkör, a pedagógus
figyelme, segítése mellett jelentett élményt a gyerekeknek.
A játszó gyerektől, pedagógustól kreatív magatar-tást kíván.
Összességében: nagy pedagógiai értékű, esztétikailag
igényes fejlesztő játékokat próbáltunk ki a nevelési gyakorlatban.
Örömmel üdvözöljük óvodánkban ezt a lehetőséget; ezeknek
a korszerű fejlesztő eszközöknek kipróbálására.
A játék tesztelése során szerzett jó tapasztalatok birtokában
a játéknak a személyiségfejlesztésben betöltött szerepe
mellett az alábbi észrevételeket, javaslatokat tesszük,
kérve szíves fogadásukat:
- A játékok ára használhatóságukhoz képest kedvező.
- A játékok elkészítése szülői, pedagógusi közreműködéssel
történhet. Elkészítésüket az ábrák és a részletes leírások
nagymértékben megkönnyítik.
- A dobókockákat javasoljuk "gyárilag" elkészíteni, mert
a miniatűr képek könnyen leesnek a kocka felületéről.
- Javasoljuk a mesék bővítését.
- Végül: javasoljuk a meseképek, ill. a játékképek tárolási
helyét megoldani!
Köszönettel
a Napsugár Óvoda nevelőtestülete nevében:
Mór, 2003. június 16,
Bencze Györgyné s.k.
óvodavezető, közoktatási szakértő
|