A szangvinikust könnyen befolyásolja a környezete. Nem okoz
nehézséget számára, hogy mások érzéseibe vagy érdeklődésébe beleélje
magát. Ha egy ilyen temperamentumú ember még nem tért meg, és valódi
keresztényekkel kerül érintkezésbe, gyorsan hatásuk alá kerül. Életcéljuk
és viselkedésük hamar hatással lesz rá, s készségesen beleilleszkedik a
keresztény környezetbe. Nem jelent számára nehézséget az sem, hogy a hivők
beszélgetéseiben részt vegyen. Az énekek és mindaz, ami az
istentiszteleteket vonzóvá teszi, őreá különösen erős érzelmi hatást
gyakorol. Ezeken az alkalmakon meg nem tért állapotában is részt tud venni
anélkül, hogy az álszentség vétkébe esne. Itt is nyíltsága és egyenessége
érvényesül.
A szangvinikus számára könnyű a lelki ébredés. Isten
Igéjéből elsősorban az érzelmet érintő részek szólítják meg: Isten
szeretete az emberek iránt, a bűn szörnyű következményei és büntetése, s
legfőképpen Jézus szenvedése és halála.
Az evangélizáción mélyen meghatódik. Megtérése hamar
megtörténik, gyakran heves sírás kíséretében. Mint általában, most is
közlékeny és nem rejti el érzelmeit. Fájdalmát rendszerint hamar ujjongó
öröm váltja fel. Minden gyorsan és nehézségek nélkül megy végbe. Minden
úgy zajlik, mint a köves helyre esett mag esetében (Mt 13,5-6; 20-21).
Hamar kikelt, de gyorsan el is száradt, mivel nem volt gyökere.
Nagy hatású evangélizációk alkalmával során a
szangvinikusok hamar „bevetik” magukat: „örömmel fogadják az Igét” – mint
ahogy Jézus mondja. Boldogok, lelkesek, beszédesek. Mivel sajátos
képességük van arra, hogy felkeltsék mások érdeklődését tapasztalataik
iránt, bizonyságtételük hiteles és magával ragadó.
A szangvinikus megtérése mégis rendkívül nehéz.
Felébredése viszonylag könnyen megy, de a döntő lépés megtétele nehéz. A
Lukács 9,57-62-ben találkozunk néhány szangvinikus emberrel, akiken
Krisztus megpróbál segíteni. Látjuk jó szándékú buzgalmukat, ugyanakkor a
végérvényes döntéstől való félelmüket is. Az ilyeneknek Jézus abban segít,
hogy döntésre kényszeríti őket. Nem sürgeti őket arra, hogy
kövessék őt, de arra igen, hogy válasszanak. A szangvinikusoknak
erre van szükségük, mert hajlamosak arra, hogy elegendőnek tartsák
buzgalmukat Krisztus és a kereszténység iránt, s így az utolsó lépés elől
kitérjenek.
Ha betegség, gondok és fájdalmak közepette találkozunk a
szangvinikussal, a legnagyobb reményeket kelti bennünk arra nézve, hogy
valóságos megtérésen ment át. Szorgalmasan olvassa az Igét, imádkozik,
nincs más vágya, mint hogy Istenről beszélgethessen. Istenfélelmében annyi
a komolyság és az erő, hogy úgy tűnik, valóságos változáson ment át. Amint
azonban a helyzet javul, gyakran azt látjuk, hogy ő ugyanolyan világi
személyiség maradt, mint azelőtt. A megtérés virágait könnyen kibontja –
de gyümölcsök nélkül.
A szangvinikust megtérése után is különös nehézségek és
veszélyek érhetik. Állhatatlansága az ő gonosz ellensége. Nem esik
nehezére, hogy vallásos összejöveteleken keresztény legyen.
Éneklés, zene, őszinte bizonyságtétel, megható történetek hamar előhozzák
a könnyeit. Teljes szívvel és lélekkel vesz részt mindenben. De otthon, a
mindennapi életben a legnagyobb nehézségei támadnak. A mindennapos
kitartás neki nehezebb, mint másnak. Minthogy természeténél fogva
állhatatlan és változékony, könnyen környezetének hatása alá kerül, és
nehezére esik imádság és bibliaolvasás által Istennel szoros
kapcsolatban maradnia. A kísértések elleni mindennapos harc meghaladja
erejét. A vallásos összejövetelekről magával hozott jó szándékok a
mindennapok során hamar elpárolognak.
Mindig valami újra vágyik Temperamentumának az állandó
boldogsághoz változatosságra, és örömre van szüksége. Vidámsága elmúlik,
ha életében eluralkodik az egyhangúság. Mert ha valaki csak az örömnek él,
annak állandóan új szenzációkra van szüksége. Így a szangvinikus hamar
megelégeli az ismert igehirdetőt. Mást akar hallgatni; az ismert módszerek
elfárasztják. Ha valami újdonságról hall, azt azonnal ki is akarja
próbálni.
Lelkesen kap az új tennivalók után. Ehhez azért van kedve,
mert változatossággal jár. Egy baráti körben valószínűleg a
legfegyelmezetlenebbek közé számít, és a vezetőnek sok vesződséget okoz.
Az biztos, hogy nincs szándékában a csoport felrobbantása, mint ahogy ez a
kolerikus esetében gyakori. Nem, e tekintetben egyenes és nyílt.
Mégis, ha egy ravasz kolerikus szakadást tervez, a szangvinikust
gyakran eszközként használja, visszaél vele.
A szangvinikusnak a beszédhez és az igehirdetéshez
rendkívüli adottsága van. Gazdag érzelmi életet él, jól és szívből beszél.
Kertelés nélkül kifejezi pillanatnyi gondolatait és érzéseit, magával
ragadja hallgatóit. Anélkül, hogy tudná vagy akarná, az egyik pillanatban
sírásra, a másikban nevetésre fakasztja őket megható szavaival.
Hamarosan azonban tudatossá válik talentuma. Ekkor
állhatatlansága és változatosság utáni igénye túlzásokra ragadják.
Megerőltető számára, hogy imádsággal, bibliaolvasással, elmélkedéssel
készüljön fel az igehirdetésre. Rábízza magát a beszélőképességére, amivel
– ha belejön – hallgatóit magával tudja ragadni. Azonban ilyen
prédikációkkal saját magát és hallgatóit is kiszárítja.
<<<a
szangvinikus gyengéi
a szangvinikus
önfegyelme>>> |